Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Purjejollan Kaariremppa & riveys

Asiakkaani oli ostanut kauniin purjejollan jota oli jo jonkinverran kunnostettu.
Ongelmana oli vain ettei se pitänyt vettä ja äyskäröinnin tarve oli jatkuvaa.

Sovimme että tiivistän jollan, korjaan poikkiolevat kaaret ja teen sille maalauksen.

Suurin vuotopaikka oli melko ilmeinen. Kölipuun ja perälaudan välistä suihkusi vettä kun peräsinhela irrotettiin.

Välissä oli jotain massaa jonka rapsuttelin pois. Näyttäisi että kölipuu on hieman kaareutunut eikä perälauta enään istu oikein.

 

Tämä liitos korjattiin ajamalla saumaan syvä ura johon liimattiin rima.

  

Tuo pitää.

 

Seuraavana vuorossa oli kolme katkennutta kaarta kölilaatikon kohdalla.

Näiden korjaamista varten veneen penkit piti purkaa ja kölilaatikko irrottaa.

Kun kölilaatikko irrotettiin se murtui niittauksestaan ja näkyi kuinka mustaa puu oli alaosasta. Ei hyvä.

Myös kölipuu oli pehmennyt päältä. Näille tarvii tehdä jotain mutta ensin kaaret pois.

  

  

Kölipuulle ei haluttu nyt tehdä laajempaa korjausta joten paikkasin kölilaatikon kohdalta kölipuun pehmenneen yläosan jyrsimällä pehmeän puuaineksen pois ja liimaamalla paikalle uutta puuta. Tämä antaa paljon lisäaikaa veneelle.

 

Uudet kaaret höyrytettiin ja niitattiin paikoilleen.

 

Sen jälkeen olikin aika kääntää vene lautojen saumojen riveämistä varten.

 

Vene tihkutteli lautojen saumoista vaikka sitä oli turvotettu joten katsoin parhaaksi rivetä saumat uudestaan rivelangalla.

  

Rivelanka uitettiin tervatussa mehiläisvahassa jotta siihen saatiin hiukan vahvuutta ja pehmeyttä. Se sottaa mutta siten saa aikaiseksi hyvin tiivistävän riveen.

Sentti sentiltä lanka naputeltiin saumoihin.

Nyt saumat on tiiviit.

 

Lautojen peräosat vääntyivät hieman irti perälaudasta vesillä ja se aiheutti yhden vuotopaikan. Laudat olivat valitettavasti niin ohuet että lisä/uudis ruuvaus ei ollut mahdollista perälautaan. Siksi perälaudan sisäpuolelle tarvi veistää lisäkaari johon laudat saatiin ruuvattua.

Mittasin perälaudan muodon ja ..Humps. Sinne humpsahti vahvikkeet.

  

 

Kaikki havaitut vuotopaikat käytiin näin läpi.

Sitten olikin aika alkaa siistimään paikkoja ja kasaamaan venettä vesille.

Pohjalle kevyt hionta ja pari kerrosta maalia.

  

 

Vene ympäri ja sisäpuolelle.

Ai niin. Toi pahuksen kölilaatikko.

  

Purin koko laatikon ja liimasin alaosat sivuihin uudesta mahongista. Pystypuut oli tehty palasista joten vaihdoin ne myös yhdenmittaisiksi.

Sisäpuolta ei oltu aikaisemmin pintakäsitelty joten kyllästelin laatikon Impreq:llä ja maalasin sisäpuolen Underwater primerilla.

Sitten boksi niitattiin taas kasaan ja asennettiin paikoilleen.

Ulkopuolen kyllästyksen tein vasta sen ollessa paikallaan veneessä.

Veneen pohjalla ollut lyijymönjä maalattiin uudestaan.

 

Onhan se nätti.

 

Lakkapinnat hiottiin ja niille tetiin huoltolakkaus.

  

 

Perään ja keulaan laitettiin vielä kiinnitysrenkaat.

Sitten testattiinkinjo vedenpitävyys.

  

Pari pikku tippaa tuli lautojen välistä mutta ne asettui pian.

Eikös ole nätti vene.

 

Omistaja kävi koesoutamassa veneen kanssani eikä meillä saappaat kastunut.

 

Se homma olikin siinä.

 

Free Joomla! template by L.THEME