Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Pirtuveneen perälaudan uudisrakennus & kaariremppa

Klara Bella kävi meillä keulakannen kunnostuksessa keväällä 2015.

Syksyllä 2015 neiti tuli perän kohotukseen. Lahot pois ja paikat kuntoon.

Valitettavasti veneen moottori oli myös laskenut öljyä pilssiin juuri ennen saapumista joten ensin jynssäsimme sen puhtaaksi.

 

Hyi Yäk mitä mustaa möhnää.  Ensin imaisimme öljyisen pilssiveden alipainepumpulla pilssistä.

Sitten jynssättiin ja jynssättiin uudestaan rasvan irrotusaineella.

  

  

Aika hyväksi se lopulta saatiin. Siistitty pilssi vielä mönjättiin uudestaan.

 

Seuraavaksi perehdyimme tiukkaan potkuriakseliin. Akselin rihtaus oli pielessä ja se oli raapinut vannasputkeen jo jonkin aikaa. Kuvassa alla akselin jurmuja.

Vapaana akseli otti alalaakerilla yläreunaan. Ylhäällä vannasputken reunaan.

  

Sain säädettyä akselia alhaalta niin että yläosa irtosi vannasputken reunasta ja oli melko keskellä putkea.

Lopullinen kohdistus tulee varmistaa moottoria asennettaessa.

 

Sitten päästiinkin availemaan perälauta.

Kuten arveltiin perälaudan tuennat olivat mennyttä kalua.

  

 

Myös laudoituksen päissä oli lahovaurioita. Samoin kansihylly toisella puolella oli laho.

  

Laho kansihyllynpää napsastiin pois ja siihen tehtiin pitkä liitos uuteen puuhun.

  

 

Myös kaaret olivat poikki perässä. Kaaret vaihdettiin yksitellen laminoituihin kaariin joiden pitäisi kestää paremmin tuo  perän tiukka kaarre. Samalla laudoituksen sisäpinnasta poistettiin lika ja irtonainen maali työalueelta.

  

Kaaret väännettiin ja liimattiin muotoonsa veneessä. Lopuksi ne napsittiin paikoilleen niittaamalla.

  

  

Ensimmäiset kolme kaarta paikoillaan.

 

Seuraavaksi korjailtiin tuon puolen laudanpäitä.

Hankalin on tuo kourulle väännetty kulma. Päädyin veistämään plugin siihen josko se kestäisi paremmin yhdessä vanhan puun kanssa.

Ensin vanha lauta pois.

  

  

Ja sinnehän se uusi saatiin istutettua.

Myös tuo ylin lauta sai uuden pään.

Mys tuo mutkan toinen lauta tarvi uuden pään.

  

 

Toisella puolella kaaret olivat  myös poikki ja ne napsuteltiin myös uusiksi.

  

Naps. Naps. Naps.

 

Sielä olis kaaret paikallaan.

Seuraavaksi uudet perälaudan tuennat.

Nämä onkin metkan muotoiset.

  

  

Siellä olis. Pumps vaan. Ennen laudoituksen laittamista rakenteet kyllästettiin ja lyijymönjättiin.

 

Perälaudan laudat pasutettiin ja esiväänsin ne jigissä kaarelle.

  

Kaarevat laudat oli sitten mukava sovitella veneeseen ja leikata muoto sekä porrastus lautoihin. Sitten laudat liimattiin yhteen.

  

 

Kun perälauta oli paikallaan pääsin tapittamaan laudoituksen ja perälaudanruuvinreijät. Vesirajan alla ruuvinreijät paklattiin epoksipakkelilla.

  

 

Seuraavaksi veisteltiin kannen perälauta.

  

 

Hiontaa hiontaa ja hiontaa.

  

  

Tuonne varpelaudan päähän piti laittaa myös pikku paikko.

Saumat massattiin ja sen jälkeen päästiin kyllästään uudet rakenteet ulkopuolelta.

  

Kyllästyksen jälkeen taas lyijymönjä käsittely vedenalaisiin. Sekä primerointi.

  

 

Sitten päästiinkin lakkaileen ensimmäiset kerrokset. Jonka jälkeen valmistin törmäyslistojen päät. Tässä järjestyksessä lakka suojaa laudoitusta myös törmäyslistan alla.

  

Sitten lisää lakkaa pintaan ja pohjaan pintamaali.

  

Kun lakkaukset kuivui asennettiin heloitus.

 

Sitten homma olikin paketissa ja vene oli valmis kotiin talvehtimaan.

  

Oikein sievähän siittä tuli.

Se homma onkin sitten paketissa !

 

 

 

 

 

 

 

 

Free Joomla! template by L.THEME