Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Meriläisen Kajuutan kunnostus

Tähän paattiin oli alkanut tulla lahoa tuulilasin alakulmiin. Niitä sitten lähdettiin paikkaamaan.

Samalla entrattin keulassa lahonneet parraslaudat.

  

Veneen mahonkiset parraslaudat on jätetty pintakäsittelemättä ja sää on harmaannuttanut ne kauttaaltaan. Myös laho on pesiytynyt niihin laajalti.

Partaat otettiin irti ja alta löytyi myös alkava laho steevin yläpäässä ja irtonaisia kansisaumoja.

  

  

Pieni asia on poikinut ajanmyötä nipun uusia pieniä vikoja.

Aika kääriä hihat.

Availin irtonaiset kansisaumat ja massailin ne umpeen.

Steevin vaurio porattiin auki sylinteriporalla ja paikka tapitettiin isolla puutapilla joka muotoiltiin reunasta steevin muotoiseksi.

Parraslaudat laitettiin täysin uusiksi mahongista.

Muoto alkaa olla siinä.


Steevin pikku fiksaus paikallaan. Hyvä että vika jäi noin paikalliseksi.

 

  

Keulan partaat olis siinä.

 

Kun partaat odottaa massan luivumista ryhdyin availemaan tuulilasin kehikkoa.

Laho paikantui aivan kehikon alareunaan mutta oli mennyt myös sarjoihin ja kansipalkkiin sekä laipioon.

Samoin kajuutan katto oli lahonnut ainakin kolmesta kulmasta.

Se on vähän huono juttu.

  

  

  

  

 

Kun lahon laajuus saatiin selville sovittiin asiakkaan kanssa että laho puu poistetaan ja kova mutta tummentunut puu käsitellään kemiallisesti.

Korjaus aloitettiin Sarjojen lahoista.

 

  

Laho paikka poistettiin terveeseen mahonkiin ja uusi paikko veistettiin pitkillä viisteillä paikolleen ja liimattiin epoksilla.

 

  

 

Uusi kansipalkki lamonoitiin alkuperäisen mukaisesti mahongista ja asennettiin paikoilleen.

Laipioiden kulmat olivat myös kadonneet kukkamullan mystiseen penkkiin jossainvaiheessa joten laipiot purettiin ja uusittiin.

Mittasin rimoilla puuttuvan osan koon ja reunan sijainnin. Melken 10cm oli kasvattamassa petuniaa.

  

Veneessä vastaavasti aukeni avoin tila. Nyt oli hyvä siivoilla asennuspinnat.

 

Laipiot petsattiin ennen kyllästystä.

 

Seuraavaksi valmistin katon vaneriosat.Tsumps nehän sopii yhteen.

  

Koko vanerisortimentti otettiin yhdessä kyllästyksen alle. Kaikki ei mahdu samaan kuvaan. Kyllästelyn jälkeen katon alapinnat maalattiin ja laipiot lakattiin.

  

  

 

Ennen vanerien asennusta tarvi kuitenkin huomioida vielä ruffin sarjojen yläreunat.

  

  

Noin paljon nätimpi puupinta ja nyt jopa ehjä.

 

Maalin ja lakan kuivuttua pääsin asentamaan laipiot paikalleen. Ja sitten katon vanerit. Liki 150 ruuvia suhahti paikoilleen.

  

 

Katossa maalattu pinta meni alaspäin ja saatiin terävä mahonkikaaren ja katon valkoisen raja.

Pienenä knoppina täytin sarjojen rakenteessa olevan uran massalla vanereita asennettaessa ettei sinne enään tulevaisuudessa kerry kosteutta.

Ruuvailun jälkeen reijät paklattiin ja vanerien saumat paklattiin umpeen. Etureunaan valmistettiin rimasta vääntämällä tippalista. Hionta ja voilla.

  

  

 

Sitten valmistuttiin suttaamaan hiukan normaalia enemmän. Kaikki reunat ja luukut sekä avotila suojattiin muoveilla.

 

Tämä siksi koska katon päälle kietastiin paholaisen materiaalia... Siis lasikuitu. Reilulla hartsilla kiinni ja päälle pari kerrosta topcoattia.

  

  

Ensimmäisen ja toisen topcoatin välissä hioin pinnan uudestaan jotta kuitukankaan jatkos saatiin kadotettua.

 

Pinta telattiin hieman karhealla telalla että siihen saatiin pieni nypytys liukuestepinnaksi.

 

Helmat leikattiin ja ihan siivohan siittä tuli.

 

Noin katto ja laipiot alkaa oleen reilassa sitten taas tuulilasin kehyksen kimppuun.

Pystypilarin alaosa oli lahonnut. Tein niihin korjauspalat jotka viistettiin vanhojen jatkeiksi. Koska ajohytin kattoa ei aiota rempata tämä oli parempi ratkaisu kun vaihtaa koko pilari.

  

Istuuhan se siihen. Sitten liimaa ja puristusta.

Toinen pala tehtiin heti kun ensimmäinen kuivui ja liitos viistettiin.

 

Silläaikaa kun härpättimet kuivattelee liimoja aloitetaan asiakkaan laajennustilaus scrabaamalla ruffin sarjat. Maalista mahonkiin teema menossa siis.

Ainahan maalin alta jotain löytyy. Nyt löyty kohtuu hyvä mahonki ja avoimet kulmasaumat joissa oli hiukan kittiä täytteenä.

  

Maalikerrokset kertoo myös omaa tarinaansa. Ruffi on ollut Lakattu, Vihertävä, Beessi??, Ja valkoinen.
Nyt mennään siis takaisin lakattuun.

  

Scrabattu ja se näyttää jo ensimmäistä liuontoaan mahonkisena...Vielä kun hiotaan ja laitetaan pintaa niin nätti tuloo.

Sitten taas hiottiin. Hionta menikin aika mukavasti mutta paikoitellen veneessä olleita vanhoja reikiä oli peitetty valkoisella kitillä.

Nuo kittipaikat tarvi porata auki ja tulppailla.

 

  

Paikoitellen reikiä oli aika paljon.

Ruffin keulakulman rakoset paikattiin valmistetulla mahonkikitillä. Sarjojen uudelleen sovittamiseen ei haluttu lähteä. Kittikin tulee sulautumaan lopputulokseen melko mukavasti.

 

Tuulilasin kehys sai myös jatkoa. Uusi alalauta toiselle puolelle mitattiin ja valmistettiin. Sitten liimaa pintoihin ja kiinni. Jostain syystä alkuperäisiä ei oltu ruuvattu kattoon joten tyydyin myös massalla liimaamiseen. Pienen hionnan jälkeen se onkin jo ihan jees.

  

 

Kannen ja ruffin reunaan valmistettiin ja asennettiin listat

Alkaa pikkuhiljaa näyttää siltä että tästä tulee ihan kelpo paatti.

 

Kun hionta saatiin valmiiksi hytin mahonkiosien ulkopinnat petsattiin ja kyllästettiin Impreq:llä.

Petrsi tasoitti uuden ja vanhan mahongin sävyeroja.

Sitten Impreq käsittelyjen jälkeen saadaan jo esimakua lakatusta pinnasta.

 

Ensimmäisen lakkakerroksen jälkeen tehtiin ja asenneltiin kajuutan katon reunalistat.
Etukulmiin tehtiin pyöristetty lista.

  

Sitten petsailtiin vielä sävyeroja hiukan lähemmäksi.

  

 

 

Noin. Kajuuttaan saatiin katto paikalleen ja tuulilasin kehyskin siihen muotoutui.

Sitten olikin aika kasata veneen sisätilat ja sähköt takaisin.

Omistajat tekevät itse sisätiloille kasvojen kohotuksen joten meidän rooli on vain tehdä asennukset paikoilleen.

     

Sähköt asennettiin piiloon, niputettiin ja kiinnitettiin paikoilleen.

 

Ruffin katon takareunaan kojelaudan päälle tehdään vielä mahonkinen lista. S-mutkatkin onnistuivat kivasti.

  

 

Loppusuoralla asiakkaat tilasivat vielä turkkiin tehtävän muutoksen ja uudet levyt ajotilaan. Ensin kävelytasolle kunnon tuenta.

  

Sitten levyt muotoon ja sovitus.

Pilssin päälle tehtiin avattava luukku josta pilssin voi huoltaa irroittamatta isoja levyjä.

  

Turkkilevyt suljettiin reunoista epoksilla, kyllstettiin ja lakattiin.

 

Sitten pläjäytettiin ikkunat paikalleen ja kiinniteltiin ihka uudet nimikyltit kiinni. Samoi helat.

  

 

  

 

Se olis sitten meitin puolesta taputeltu.

Paitsi että lahot jäi historiaan niin vene sai melkoisen kasvojenkohotuksen hyttiin.

 

Projekti on valmis.

 

 

 

 

Free Joomla! template by L.THEME