Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Kaaren korjaus laminoimalla

 

Toisinaan kaaret napsahtavat poikki. Poikkinainen kaari ei tue veneen lautoja ja saattaa jopa painaa lautoja auki aiheuttaen lisävaurioita.

Siksi poikkinaiset kaaret kannattaa korjata.

 

 

Kaaren korjaukseen on monia tapoja.

  • Kaaren vaihto

  • Kaaren korjaus

  • Sisarkaaren asennus

Tässä artikkelissa käymme läpi kaaren korjauksen laminoimalla.

Korjauksella tarkoitan sitä että osa kaaresta vauriokohdan ympäriltä vaihdetaan mutta osa vanhasta kaaresta jää paikoilleen.

 

Rikkinäisen kohdan poisto

Rikkinäinen kohta poistetaan sahaamalla kaari poikki kohdasta jossa kaaren muoto on melko suora.

Katkaisupaikka ei saa olla liian lähellä paikkaa missä vaurio on jotta jatkoksesta tulee tukeva.

 

Kuvassa vanha kaari on katkaistu vauriokohdan alapuolelta ja vaurioitunut pala on poistettu.

 

Kun kaari on sahattu poikki voidaan poistaa niitit jotka pitävät vaurioitunutta palaa paikoillaan. Kupari niitin poisto käy näppärästi pienellä kulmahiomakoneella jossa on santapaperi laikka. Pieni sipasu poistaa niitin pään.

Poista myös naulan päällä olevat tulpat tai pakkelit veneen ulkopuolelta.

Tämän jälkeen lyödään naulat ulos vasaralla ja tuurnalla.

Kun naulat on lyöty ulos niin vaurioituneen palan voi poistaa.

 

Jigin valmistus

Tämä korjaus tehdään laminoimalla. Korjauspalan voi myös pasuttaa ja taivuttaa. Mutta laminointi tekee kestävän korjauksen varsinkin tiukkoihin mutkiin.

Ensin veneen muoto tulee piirtää ja leikata pahville.

Pahvimallin avulla voi tehdä yksinkertaisen laminointi jigin jossa kaaren korjauspalan voi taivuttaa ja liimata.

Jigissä tulee olla hieman jyrkempi kulma, vain muutaman asteen, kuin veneen muoto koska taivutettu puu pyrkii kuitenkin oikaisemaan hieman.

Jigi voi olla pala vaneria johon ruuvaat muutaman kakkosnelosen oikeisiin kulmiin.

Mutkassa kannattaa veistää kaaren muoto jigin tukipaloihin jotta kaaresta tulee jouhea eikä synny teräviä kulmia.

 

Kaariaihion valmistus

Kaaret ovat normaalisti tammea tai saarnea. Korjauspalan tulisi olla samaa puulajia kun vanhakin kaari.

Tässä korjauksessa kaaret ovat tammea.

 

Korjauspalan pituuden tulee ylettää reilun laudanmitan katkaistun vanhan kaaren päälle joten korjauspalan pituuden tulee olla reilu.

Mittaa vanhan kaaren leveys ja korkeus. Sen jälkeen sahaa ja höylää rimoja jotka ovat vanhan kaaren levyisiä.

Yksittäisen riman paksuus riippuu kaaren korkeudesta ja mutkan jyrkkyydestä.

Mitä jyrkempi mutka sitä useammalla rimalla laminointi kannattaa tehdä.

Tähän korjaukseen tein 3 rimaa joiden yhteispaksuus oli 2cm. Ylsittäinen rima olis siis noin 7mm vahva.

 

7mm rima ei sellaisenaan vielä taipunut helposti jigiin joten uitin rimoja vedessä yön yli. Märkä tammi taipui ilman natinoita jigin muotoon. Rimat jätetään kuivumaan esitaivutettuna jigiin.

Kun rimat on esitaivutettu voit liimata ne yhteen jigissä.

Itse käytän liimauksen yhteydessä voipaperia estämässä rimojen tarttumisen jigiin.

Kuvassa rimat esitaivutuksessa yksinkertaisessa jigissä.

 

Liiman kuivuttua aihion voi irrottaa jigistä ja hioa puhtaaksi.

Liimattu kaari pitää muotonsa hyvin.

Kuvassa korjauspala valmiina asennettavaksi.

 

Asennuksen valmistelu

Kun korjauspala on valmis on aika kokeilla sitä paikalleen. Palaa pystyy mallintamaan vanhan kaaren vieressä.

Istuta kaari kunnolla lautoja vasten.

Samalla tulee merkitä liitosviisteen alku ja loppupaikat sekä vanhaan kaareen että korjauspalaan.

Kuvassa kaariaihio sovituksessa paikoilleen. Viiste tehdään siihen missä korjauspala on rinnakkain vanhan kaaren kanssa.

 

Viisteen tulee kulkea laudan leveyden yli ja olla vähintään 1/8 suhteella. Tällöin liitoksessa on reilu liimapinta sekä sen kiinnitys tulee varmistetuksi kahdella niitillä viisteen matkalta.

Kun merkit ovat paikoillaan voit ottaa korjauspalan pois ja leikata siihen viisteen sahalla.

Korjauspalan viiste kulkee siten että viisteen "lyhyempi pää" on lautoja vasten.
 

Kun korjauspalan viiste on tehty voit tehdä vanhan kaaren viisteen.

Jos liitoskohdalla on vielä vanhat niitit paikoillaan ne on aika poistaa nyt.

Itse  käytän viisteen teon apuna puusta leikattua mallia jonka kiinnitän puristimella vanhaan kaareen.

viisteen voi naputella taltalla tai hioa kulmahiomakoneella ja hioma laikalla. Karkea laikka tekee viisteen nopeasti.

Tehdessä tulee olla tarkkana että viiste on suora.

 

 Kuvassa apupala kiinnitettynä vanhan kaaren kylkeen ennen viisteen leikkausta.

 

 

Korjauspalan asennus

Kun viisteet on tehty korjauspalaa voi sovittaa paikoilleen.

Palan tulisi istua tiukasti lautojen muotoa vasten ja olla kohdallaan viisteessä.

Jos pala istuu hyvin voit laittaa viisteeseen liimaa ja asentaa korjauspalan paikoilleen.

Tue pala oikeaan kohtaan ettei se pääse liikkumaan.

 

Ennen liimausta työkohde tulee puhdistaa hiomapölystä ja roskasta ettei sitä joudu liimaukseen tai kaaren alle.

 

Ennen kuin liima kuivuu liitos tulisi niitata kiinni.

Poraa ulkoapäin reijät uusille nauloille kaaren läpi.

Paina naulat reikiin ja niittaa liitos kiinni.

 

Tämän jälkeen liimasauma ei pääse enään liikkumaan ja voit jatkaa korjauksen niittausta lautoihin.

Niitatessa kannattaa edetä viisteestä poispäin siten että kaari kiristyy lautoja vasten tasaisesti ja hakee lopullisen muotonsa.

Jos sinulla on kaksi viistettä kuten esimerkissämme on tärkeätä että toinen viiste niitataan viimeisenä ja niittaus työ kulkee järjestyksessä. Tällöin kaari pääsee liikkumaan oikeaan paikkaan tiukasti lautoja vasten ja viimeisenä niitattava viiste liukuu oikealle paikalleen.

 

Kun kaari on niitattu anna liimauksen kuivua.

 

 Kuvassa korjauspala liimattuna ja niitattuna paikoilleen. Voipaperi suojaa pohjalautoja ettei liima valu niille. Kova epoksiklöntti lautojen välissä voi estää kiinniturpoamisen ja aiheuttaa vuodon.

 

Kuivumisen jälkeen kaaren viistouksen voi hioa tasaiseksi.

Kuvassa kaaren korjaus hiottuna.

 

Korjaus onkin sitten valmis.

Esimerkin mukainen korjaus on luja ja kestää pitkään.

 

Loppusanat

Yleensä on useita tapoja tehdä yksi asia. Ohjetta ei tule pitää ainoana oikeana tapana toteuttaa korjaus mutta se on hyväksi todettu tapa.

Ylläoleva ohje on yleisohje jonka soveltamista tulee jokaisen harkita itsenäisesti ja tapauskohtaisesti. Vastuu työstä ja sen vaikutuksista on työn tekijällä. Ohjeen kirjoittaja tai julkaisija ei ole missään vastuussa mahdollisista vahingoista tai vaurioista joita ohjetta käyttämällä saattaa aiheutua henkilöille tai omaisuudelle. Jos olet epävarma älä tee sitä. Työtä ja sen vaikutuksia saattaa olla helpompi harjoitella koepalaan ennen varsinaisen työn aloittamista.

Käyttäessäsi koneita muista henkilökohtaiset suojaimet.

Käyttäessäsi kemikaaleja elä päästä niitä luontoon.


{jcomments on}

Free Joomla! template by L.THEME