Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Laudan halkeaman korjaus rimoittamalla

 

Toisinaan veneen lautoihin tulee halkeamia. Ne voivat johtua esimerkiksi liiasta kuivumisesta.

Moni halkeama on pieni ja turpoaa umpeen kun vene on vesillä. Osaan niistä jää kuitenkin vuoto.

Moni lähtee korjaamaan halkeamaa tunkemalla massaa tai liimaa väliin jolloin laudan uudestaan turvotessa halkeama saattaa kasvaa kun rako ei pääse turpoamaan umpeen.

 

Korjaukseen on paremoi ja melko helppo keino. Rimoittaminen.

Rimoittamisella tarkoitetaan sitä että lauta jyrsitään auki halkeaman päältä ja jyrsittyyn uraan liimataan rima.

Rimoituksen etuna on se että rima on samaa materiaalia kuin lauta ja turpoaa laudan kanssa samalla tavoin.

Seuraavassa katsotaan yksinkertaisen halkeaman rimoitus vaihe vaiheelta toteutettuna käsijyrsimellä.

 

Kuvassa laudassa veneen keulassa on halkeama vesirajan alapuolella.

Sitä on koitettu paikata pakkelila tai maalilla täyttämällä. 

 

Yleensä halkeamat kulkevat syiden suuntaisesti melko suoraan.

Jyrsiminen tehdään suoraan siten että halkeama mutkittelee suoran uran pohjalla joten jyrsinterän tulee olla riittävän leveä . Yleensä 10mm terä riittää. 

 

Suoran uran jyrsiminen edellyttää tukiriman käyttöä. Itse kiinnitän tukiriman yleensä halkeaman alapuolelle jotta jyrsin lepää tukirimassa omalla painollaan.

Tukiriman paikka on helppo määrittää asentamalla jyrsin halkemana päälle terä halkeman kohdalla. Ja merkitsemällä jyrsimen alalaidan sijainti kynällä runkoon halkeaman kummastakin päästä.

 

 

Riman voi kiinnittää lautoihin pienillä ruuveilla. Ruuvinreijät tulpataan/paklataan työn päätteeksi.

 

Ennen jyrsimen käynnistystä on hyvä kuljettaa jyrsintä halkeman yli nojaten tukirimaan. Tarkkaile että halkeama pysyy koko matkalta jyrsinterän kehän sisäpuolella.

Mikäli halkeama ei pysy terän alla voit vaihtaa terän suurempaan tai säätää tukiriman paikkaa siten että ura tulee peittämään koko halkeaman.

 

Jyrsintä syvyys tulee säätää siten että ura on 3/4 laudan vahvuudesta. Jyrsintä ei saa mennä laudan läpi. Läpitehty jyrsintä saattaa leikata kaaria tai muita lautojen tukirakenteita.

Jyrsimessä on yleensä stoppari jonka voi asettaa rajoittamaan jyrsintä syvyyden.

Käytä sitä.

 

Merkkaa uran alku ja loppupisteet selkeästi kynällä poikkiviivoina ettet joudu arvailemaan kuinka pitkään pitää jyrsiä.

Kun kone käy tulee keskittyä.

Muista silmä ja kuulosuojaimet !

 

Itse jyrsintä on helppo aloittaa uran keskeltä. Syöttäen terä puuhun loivassa kulmassa syvemmälle liikuttaen jyrsintä kohti uran päätä.

Jyrsi yhdellä vedolla nojaten tukirimaan aina alkumerkkiin saakka. Ja vaihda jyrsinnän suuntaa jatkaen loppumerkkiin.

 

Kun saavutat loppumerkin sammuta jyrsin pitäen se tukevasti paikallaan. Älä nosta käyvää konetta. Jyrsit suotta taskun uralle sillä tavoin.

 

Kun ura on valmis halkeman tulisi kulkea koko matkalta uran pohjalla.

Voit irroittaa tukiriman.

 

 

Varsinainen liimattava rima kannattaa valmistaa tääsä vaiheessa.

Nyt uralla on lopullinen pituus ja syvyys sekä muoto.

Jos käytit 10mm jyrsinterää höylää 10mm rima samasta materiaalista kuin lauta.

Lopuksi rima tulisi höylätä hienman trapetsi profiiliseksi. Ja levein reuna voi olla hieman uraa leveämpi. 0,5-1 mm.

 

Pyöristä riman pää jyrsinterän jättämään kaarevaan muotoon.

 

Mittaa rima uraa vasten ja merkitse uran pituus rimaan. Katkaise ja pyöristä toinenkin pää.

 

Riman tulisi mennä uraan melko vaivattomasti ja muodostaa tiivis liitos lautaan.

Riman korkeus tulisi jäädä hieman koholle urasta.

 

 

Epoksiliima on yleisin käytettävä liima. Riman liimauksessa ura sivellään epoksilla. Jonka jälkeen epoksia laitetaan myös rimaan.

Pidä huoli että epoksia on reunoissa ja pohjassa.

 

 

Paina rima paikoilleen uraan ja koputtele se pohjaan varovasti nuijalla.

 

Veneen kylki on yleensä kaareva ja rima tarvitsee puristuksen liiman kuivumisen ajaksi.

Jos et saa normaali puristimia liimattavaan paikkaan voit puristaa riman paikoilleen puu klosseilla ja ruuveilla. 

Voipaperi klosiin ja liimatun riman välissä estää klossin liimaantumisen paikoilleen.

 

 

Kun liima on kuivunut irroita klossit ja höylkää/hio rima laudan tasoon.

 

Halkeama on korjattu.

 

Koska halkeama todennäköisesti johtui kuivumisesta se kertoo laudan kärsivän kyllästeen vähyydestä.

Siksi korjauksen jälkeen lauta tulisi kyllästää huolellisesti ennen pintakäsittelyä.

 

 

Loppusanat

Yleensä on useita tapoja tehdä yksi asia. Ohjetta ei tule pitää ainoana oikeana tapana toteuttaa korjaus mutta se on hyväksi todettu tapa.

Ylläoleva ohje on yleisohje jonka soveltamista tulee jokaisen harkita itsenäisesti ja tapauskohtaisesti. Vastuu työstä ja sen vaikutuksista on työn tekijällä. Ohjeen kirjoittaja tai julkaisija ei ole missään vastuussa mahdollisista vahingoista tai vaurioista joita ohjetta käyttämällä saattaa aiheutua henkilöille tai omaisuudelle. Jos olet epävarma älä tee sitä. Työtä ja sen vaikutuksia saattaa olla helpompi harjoitella koepalaan ennen varsinaisen työn aloittamista.

Käyttäessäsi koneita muista henkilökohtaiset suojaimet.

Käyttäessäsi kemikaaleja elä päästä niitä luontoon.


{jcomments on}

Free Joomla! template by L.THEME