Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Puuvenemarkkina on tällähetkellä hyvin mielenkiintoinen. Suureenkin puuveneeseen pääsee käsiksi muutamalla satasella. STOP.

Niin, ajattelin kirjoitella pienen artikkelin puuveneen ostamisesta. Lukemalla tämän säästät helposti satoja ellei tuhansia euroja. Joten artikkeli on varmasti hyödyllinen aloittelevalle puuveneilijälle ja hyvä muistutus kokeneemmillekkin.

Palataampas sitten tuohon alkuun. Joo puuveneen saa ostettua satasilla. Kannattaa kuitenkin ennen kauppaa miettiä haluaako veneillä vai haluaako korjailla seuraavat 3-5 vuotta.

Tyhjät rungot
Nettivene ja muut myyntipalstat on pullollaan toinen toistaan kiehtovia projekteja. Monet noista projekteista ovat purettuja runkoja. Miksi ?
Nehän olisi helppo,halpa ja nopea kunnostaa toimivaksi veneeksi. Vaan eipä olekkaan.
Vene ilman kantta, moottoria ja kansirakenteita on 50% veneen kustannuksista uutena. Eli kun lähdet rakentamaan rovia toimivaksi veneeksi tulet käyttämään aikaa ja noin 50% rahaa uuden veneen kustannuskesta  saadaksesi veneen valmiiksi. Tietysti käytettynä ostettu tekniikka säästää hiukan rahaa mutta sen kunto on arvoitus. Jostain syytä se on otettu pois käytöstä joten ainakin huolto on tarpeen. Kannen ja hyttirakenteiden rakentaminen on työlästä ja aikaa vievää. Samoin puupuhtaan rungon viimeistely ottaa aikaa ja rahaa. Mitä isompi vene sen suurempi ongelma pätee tässä.

Joten jos lähdet rakentamaan tyhjää runkoa niin tiedosta että ennen vähintään 2000-5000 Eur investointia et ole vesillä unelmiesi veneellä vaikka tekisit sen itse. Ja useilta siihen menee aikaa 3-5 vuotta kun sen tekee oman työn ohessa harrastuksena.
Aloittelijan kannattaa kiertää nämä kaukaa.

 

Pikkuvikainen projekti
Toinen projektivenetyyppi markkinoilla on pikkuvikainen projekti. Lautoja halki tai kannessa lahoa. Tarvii vaan uudestaan kuidutuksen. jne....
Jos olet ihastumassa tällaiseen projektiin niin kysyppä itseltäsi seuraavat. Olenko koskaan tehnyt vastaavaa korjausta? Onko minulla työkalut ja paikka tuohon korjaukseen? Mitäs jos siinä on vielä muita vikoja piilossa?
Mitä veneen siirto maksaa onko se traileroitava vai nosturiauto kuljetus ?

Yleensä tällaisen veneen kunnostus alkaa siivoamisella. Siivoaminen onkin ihan hyvä tapa tutustua uuteen hankintaan. Siivoamisen yhteydessä yleensä löytyy kaikenlaista uutta ja piilevää vikaa. Jotka ehkä koitetaan ensin lakaista mielestä pois koska ollaan ja halutaan olla tyytyväisiä juuri tehtyyn hankintaan.
Joka tapauksessa eteenpäin mennään ja korjauksia aloitetaan tekemään. Usein vapaat viikonloput keväällä kun aurinko alakaa lämmittämään loppuu kesken ja rannoilla ollaan paikkaamassa vielä juhannuksenakin.
Pikkuvian ja uusien löydösten korjaamiseen käytetään helposti kevään viikonloput ja vesille mennessä rahaa on palanut vähintään 1000 Eur kun lasket kaiken..
Aloittelijan kannattaa olla näiden kanssa erittäin varovainen.
Ennen kunnostusprojektiin ryhtymistä kannattaa lukaista vaiikka meidän korjauskertomuksia niin tietää mitä voi olla edessä.

 

Kunnossa oleva vene
Kolmas ryhmä on kunnossa oleva vene joka on ollut vesillä ja sen voi keväthuollolla + pikku lakkauksilla laskea vesille.
Tämä alkaa olla sellainen vene joka on aloittelijallekkin sopiva.
Tällaisessa kunnossa olevassa veneessä saattaa kuitenkin olla piileviä vikoja joita ei itse huomaa ja ne poikivat esille vuoden parin päästä vuotoina ja muina ongelmina. Joten vaikka ensimmäisenä vuonna pääsee vesille niin tulee varautua siihen että lähivuosina tulee tehdä korjauksia.
Jos haluaa selvittää noita piileviä vikoja kannattaa pyytää ammattilainen katsomaan veneen kuntoa ja tekemään kuntokartoituksen. Muutama satanen siihen voi säästää tuhansia. Kuntokartoituksia tarjoaa esimerkiksi APYachting Oy.
Tällaisen veneen ostohinnat venetyypistä riippuen ovat yleensä hieman suurempia, tuhansia kuitenkin.
Aloittajan kannattaa valita pieni vene jolla opetella. Se on halvempi hankkia ja se on helpompi hoitaa.

Vesille pääsee tällaisella Ostohinta + 500 Eur hintahaarukassa kun siirto ja vesillelasku kustannuksia ei huomioida.

 

Creme de LaCreme
Niin onhan sitten niitä veneitä joissa asiat on kunnossa. Hinta on yleensä myös 10 000+ alueella kun tekniikka on uutta ja vene on huollettu tunnollisesti.
Veneistä löytyy yleensä kirjallinen korjaushistoria ja huolloista tietoa.
Pyydetty hinta ei kuitenkaan ole tae kunnosta. 10m purjevene jossa on kannessa liki huomaamattomia vuotoja voi poikia 10 000 eur remontin parin vuoden kuluttua. Ostaessasi tällaista venettä ammattilaisen kuntokartoitus on ehdottoman suotavaa. Ja toivottavasti hänen antamansa raportti on puhdas ettei vikoja löydy.

 

Kaupanteko
Sovi kaupan yhteydessä aina koska vene tulee siirtää pois. Koita sopia myös ehdoista aina kirjallisesti.
Hinta on aina ostajan ja myyjän välinen sopimus ja puuveneen kauppa on yleensä käytetyn tavaran kauppaa joka myydään siinä kunnossa ja niillä varusteilla kuin se on kaupanteko hetkellä ellei toisin sovita.
Kun olet hintaan ja ehtoihin tyytyväinen niin nimet alle ja rahat vaihtaa omistajaa.
Onneksi olkoon omistat puuveneen ja liityit puuveneilijöiden jaloon rotuun.
Viimeistään tässä vaiheessa kannattaa liittyä Suomen Puuveneilijöihin www.puuveneilijat.fi. Tämä yhdistys tarjoaa puolueetonta tietoa ja opastaa puuveneilijöitä perustuen yhteenlaskettuna tuhansien puuvenevuosien kokemukseen.
Ostettu puuvene kannattaa usein myös vakuuttaa ennen siirtoa.

 

Kaupan jälkeen tai mieluummin sitä ennen

Noin vene tuli valittua ja ostettua. Jos valitsit huonosti niin tässä vaiheessa p***a iski tuulettimeen.
Myyjä hätistelee että vene pitäs saada pois että paikka vapautuu. Itsellä ei ole hajuakaan minne viedä hankittu vene ja miten. Kannattaa silloin kysellä pursiseuroilta, kaupallisilta toimijoilta ja kaupungilta paikkaa veneelle. Tässä kyselyssä kannattaa olla suora ja reilu veneen kunnosta. Ei kannata vuokrata paikkaa josta vene tulee siirtää pois keväällä tiettyyn päivämäärään mennessä jos aikoo tehdä korjauksia. Se tietää vaan extra siirtoa kun määräaika umpeutuu.  Kaupungeilla ja veneseuroilla voi olla myös rajoituksia veneen korjaukselle.että missä sitä saa tehdä ja kuinka suuria remontteja. Satamasta voi tulla nopea lähtö jos alkaa ilman lupaa remontoimaan paattia.

Sitten olisi hoidettava siirto. Jos trailerin käytöstä ei ole kokemusta niin paljon soutuvenettä suurempaa ei kannata lähteä trailerilla siirtämään. Veneen otto pukeilta trailerille päättyy pahimmillaan veneen kaatumiseen ja henkilövahinkoon. Vesiltä veneen trailerille veto on paljon helpompaa.
Isommissa veneissä veneen paino tulee vastaan. Datsunilla ei enään kiskota 2000kg venettä laillisesti.
Jos on epävarma veneen kuljetuksesta niin soita ammattilaiselle. Heillä on kalusto ja kokemusta veneiden siirroista.
Kustannuksia siirrosta toki tulee.  Trailerin vuokra on 30-60 Eur/vrk. Ammattilaisen suorittama siirto riippuu etäisyydestä mutta lyhyilläkin matkoilla ollaan helposti 300+ Eur lukemissa. 200km kuljetus on lähempänä tonnia veneenkuljetusautolla.

 

Pelottiko ? No syystä.
Puuveneily on kuitenkin hieno harrastus joka palkitsee vesillä sekä kunnostuksia tehdessä. Kannattaa kuitenkin olla pessimisti kun ostaa venettä. Vaikka ne aurinkoiset lasit oliskin silmillä.
Varsinkin oman ajankäytön ja rahankulun suhteen kannattaa olla pessimisti. Jätä itsellesi pelivaraa niin onnistut.
Jos mahdollista niin osta takuulla olevia veneitä.


Kevättä kohden ja venekaupoille !

Aleksi

 

Free Joomla! template by L.THEME