Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Vesilinjan maalaus on sinänsä hyvin yksinkertainen homma jossa helposti moni asia voi mennä hiukan pieleen.

Tässä artikkelissa käydään hiukan läpi perusteita siittä kuinka vesilinjan saa tehtyä hyvännäköiseksi. Näillä ohjeilla saat aikaiseksi ihan kelpo vesilinjan jota voit lähteä viimeistelemään tarkemmin intosi puitteissa.

Vesilinjalta odotetaan että se on suora ja tasapaksu. Tai sen ainakin pitää näyttää sellaiselta.

Veneen muoto on kuitenkin sellainen että tasapaksuja suora maalus näyttäisi vääristyneeltä. Eli saadakseen suoralta näyttävän vesilinjan se tulee maalata vääristyneesti.

 

Vesilinjan määritys vesillä olleeseen veneeseen onnistuu helposti katsomalla likamerkkejä joita veden pinta on jättänyt runkoon. Maalattu raja kannattaa maalata hieman tuon linjan yläpuolelle. Veneen koosta riippuen noin 3-8cm noin 8-10m veneessä.

Halutun linjan voi merkitä kynällä tai nupeilla ennen teippausta. Jos vene suoristetaan merkkien mukaan merkintään voi käyttää myös laseria.
Itse teen sen yleensä kynällä pieninä merkkeinä silmällä joihin sitten kohdistan teipin.
Teipatessa vedän teipin irti rungosta pitkälle ja vien teippiä vaiheittain kohti veneen kylkeä. Teipin pää kiinni veneen pulleimmalla kohdalla. Tällätavoin mahdolliset mutkat jää hyvin loiviksi ja ne huomaa jo heti teipatessa. Mutkan syntyessä vaan pakitetaan hiukan.  Sanon tätä alareuna teippiä linjateipiksi.

Tasasaumassa tämä teippi piisaa lopulliseksi alareunaksi limisauman eroavaisuudesta lisää alla. Mutta näin tasasaumaisessakin voi linjata vesilinjan helposti.


Kuvassa linjateippi vedettynä vesilinjan alareunaksi.

 

Koska vene kapenee keulaan ja perää kohti vesilinjaa tulee nostaa suorasta linjasta yläspäin keulassa ja perässä. Muutoin näyttää että linja sukeltaa keulaa ja perää kohden.
3 cm nosto 8-10m veneessä on aika lähellä hyvää linjaa. Veneen pyöreys vaikuttaa noston suuruuteen. Mitä pyöreämpi sen suurempi nosto. Samoin laidan kaltevuus vaikuttaa noston suuruuteen. Kaltevampi laita merkitsee suurempaa nosto tarvetta.

Limilauta rakenne tekee maalaukseen vielä yhden lisähaasteen. Jos linjan maalaa suoralla teippilinjalla limilautaan se näyttää sahalaitaiselta laiturilta katsottaessa.

Tästä johtuen jokaisessa limissä keulaa ja perää kohden linjaa otetaan takaisinpäin jonkin verran. Teipataan ikäänkuin Z kuviot lautojen väliin.

  

Kuvassa linjateippi pätkittynä ja Z kuvioita alettu tekemään limeihin. Näet kuinka ylemmän laudan teippi on noin 1cm ylempänä kun alalaudan mutta kun linjaa katsotaan ylempää Z tasoittuu yhteneväiseksi viivaksi.

Jokainen laudan limi tulee silmäillä samalla tavalla ja kaikissa Z:n koko ja muoto on hieman erilainen.

 

Raidan vahvuus on oma päätös ja jokaiseen venemalliin sovitettava. 6-7cm korkea raita on melko kapea viiva 8-10m veneissä. Raidan vahvuuden tulee myös kasvaa keulaa ja perää kohden samoin kun alareunan nosto. Eli keskiveneessä 7cm raita saattaa keulassa olla 10-14cm korkea kun laidan kallistusta korjataan.  Veneen kyljen kallistuessa voimakkaammin tulee raitaa vahvistaa jotta se näyttää tasavahvalta.

 

Kuvassa on mittaamalla laitettu yläteippi. Huomaatte kuinka kaltevalla osalla runkoa raita tulisi näyttämään ohuemmalta kun perässä.

Keulassa raitaa on vahvistettu useita senttejä veneen keskiosaan nähden ja näin raita saadaan näyttämään tasavahvemmalta.

Kun sitten silmäilee vesilinjan oikeellisuutta tulisi nousta ns. laiturilla seisomiskorkeudelle jotta sa käsityksen siittä miltä linja tulee näyttämään vedessä. Harvemmin linjaa kuitenkaan tarkkaillaan vedenpinnan tasolta vesillä. Sorsat on asia erikseen.

Teippaamiseen kannattaa käyttää aikaa ja kun tuntuu että kaikki on kohdallaan ottaa hieman etäisyyttä veneeseen ja silmäillä sitä vielä kerran.

Kun teipit näyttäisi olevan linjassa raidan voi maalata. Itse maalauksen suoritan usein pienellä telalla ja tasoittajalla. Ja maalin levityksen jälkeen vedän teipit irti maalin ollessa märkää.

Maalauksen jälkeen kun teipit poistetaan näkee todellisen raidan.  Alakuvan esimerkissä raidassa on vekkejä limissä kun katsotaan ylempää joten muutamia limejä piti korjata uudestaan teippaamalla ja maalaamalla.

   

Vasemmassa kuvassa näkyy miten limissä näkyy notkahdus. Korjaus teippauksesa nostetaan raidan yläreunaa ja maalataan reuna uuteen linjaan.  Oikeassa kuvassa notkahdusta on korjattu. Kaikkiaan aikaa tähän vesilinjaan meni noin 3h joten ihan kiireellä limilautaisen vesilinjaa ei kannata lähtee tekemään vaikka se usein onkin yksi viimeisiä kevätkunnostuksen tehtäviä.

Jo teipatessa mutta viimeistään maalauksen jälkeen kannattaa huomioida myös symmetria. Veneen kummankin puolen tulisi näyttää samanlaiselta.

Kuten kuvasta näkyy myrkkymaali on raitaa tehdessä maalattu hieman vaille. Kun raita on valmis myrkkymaalin voi nostaa raidan alareunaan.

Teippaamalla limien pohjat ja maalamalla Z:n niihinkin saadaan raidan maalauksesta vielä viimeistellympi. Mutta lautojen sivut ovat harvoin näkyvissä venettä katsottaessa joten käyttöveneessä se on turhaa.
Alakuvassa vesilinja maalattuna ja paatti liikkeelle.

 

Toivottavasti vinkeistä oli apua.

 

Free Joomla! template by L.THEME