Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Fiskarin Avotilan kunnostus

Fiskari Albertina sai kunnostetun avotilan 2013/2014.

Muutama kuva veneen sisältä remontin lähtötilanteessa.

 

Ensin purimme helat pois. Sekä poistimme puhdistuksen edessä olevia asioita kuten pakoputki, polttoainetankki, pilssipumppu letkuineen. Samoin uudelleen tehtävä ohjauspiste lähti irti.

Irrotimme rikkinäisen tuulilasin ja valmistimme pahvimallin uutta varten.

 

 Noin se ilme muuttuu kun puuta tulee huonon lakan alta esille. Tuulilasin kehysten halkeamat on selvästi näkyvissä.

 

 

Korjailin tuulilasin kehysten halkeamat. Kuvassa alla ovat puuvalmiina.

 

 

Halkeamista ei ole hajuakaan enään.

Tuulilasin kehys sai ensimmäisenä myös kyllästettä niskaansa. Ja jopas alkoi mahonki vaihtaan väriä. Tuohon kiiltävää lakkaa päälle niin tulee ieno.

 

Sitloodan perälauta viimeisteltynä muotoonsa. Kiinnitysruuvit häviää tulppien taakse nätisti.

 

Konekopan perustuksia aloitettiin rakentamaan. Tarkoituksena on pienentää muttei täysin poistaa konekopan alaosan reikiä. Reikiä jätetään jotta mahdollinen vesi pääsee kulkemaan.

Konekopan perustuksen mallinnusta paikoilleen. Veneen kaaret eivät ole aivan kohdakkain joten etureunassa toinenpuoli on osittain kaaren päällä. Tällöin kopasta saadaan suora.

Uudesta kopasta tehdään hiukan isompi kuin vanha jotta eristeet ei hieroonnu moottoria vasten kuten vanhassa oli käynyt.

Kun koko on oikea niin kulmiin tehtiin pyöristetyt mahongit. Sen jälkeen mitoitettiin kansi kopalle. Kantta tulee kiertämään mahonkireunus.

 

Mutta ennen sitä ehdään kanteen tukilistat jotka muös muodostavat lukituksen kannen toiseen päähän. Viiste estää kannen nousemisen perästä. Ja kansi aukeaa vain edestä nostamalla.

 

Kantta reunustavat rimat liimattuna ja ruuvattuna paikoilleen. Kulmat on pyöristetty. Ja ruuvien tulppaukset on paikoillaan. 

Muotoillut kulmat otettiin vielä auki ja vanerien reunat epoksoitiin umpeen. Myös kulmien kiinnitykseen laitettiin epoksi liimaus ruuvien lisäksi.

Kun liimaukset oli tehty ja kulma mahongit laitettu takaisin kaikki ruuvinreijät tulpattiin.

Epoksointi tehtiin myös kannen liitospintaan.

Kannen reunat on jyrsitty ja hiottu pyöreiksi.
Vielä tulpat pois ja maalia/lakkaa pintaan.

 

Sisätilat scrabattin ja hiottiin ennen kyllästystä.  Kun hiotulle pinnalle antaa hiukan kyllästettä se alkaa erottuun edukseen.

 

Sivulaidasta peräosa scrabattu ja hiottu. Lasin alla vielä koskematta.

Hidasta työtä joka tehdään tuuma kerrallaan koko veneen läpi. Uudestaan ja uudestaan. Onneksi aina kun laitetaan öljyä / lakkaa niin jotain näkyvääkin saadaan aikaseksi.

 

Penkit scrabattiin loppuun ja hiottiin ja kyllästettä pintaan kun kyseessä on avovene. Penkit nostetaan vielä pois jotta pohja saadaan tehtyä sisäpuolelta.

 

 

 

 Sisätilojen rapsuttelu jatkui tällä viikolla etuosasta.  Purin rapsutteluun myös edessä olevat rakenteet jotta saadaan hyvä. 

 

Rapsuttelun jälkeen pinta hiotaan tasaiseksi ja solukossa olevat lakkajäämät saadaan pois.

Kun kumpikin puoli on saatu hiottua etuosakin näyttää jo paljon paremmalta.

On muuten paljon koloja ja kulmia mistä hioa. Feinin kulma ja paneelihionta laikat on aika hyviä niihin paikkoihin. Ja loput käsin tikulla.

Aloin myös sovitteleen turkkilevyjä.

Ajatuksena on hiukan virkistää avotilan lattiaa. Vanhat laudat oli poikittain ja ne tökki silmään sieltä aikalailla joten pitkittäis laudoitusta kannen rimoituksen suuntaan haetaan. Itse rimana päädyin kulmistaan pyöristettyyn rimaan joka on kiva paljaalle jalalle eikä rupee muodostaan tikkuja kovin helposti. Rima on myös melko vahvaa 22mm jotta se ei jousta päälle astuttaessa kovin paljoa.

Rimojen materiaali ja suunta pysyy samana kuin kannessa.

Ja levyt kasataan hieman isommiksi kokonaisuuksiksi. Jospa ne kestäisi myös paremmin kuin vanhat pienet. Koska juuri pienet levyt oli rikki vanhoista.

Rimojen alle tein tukevat poikkituet jotka vaaitettiin istuinten alalautojen mukaan. Mutta kuitenkin korjaten suoraan pituus suunnassa. Veistokaaret nousevat hieman rimojen yläpuolelle reunoilla joten niistä tulee pienet katkokset. Mutta pitämällä turkkilevy alkuperäisellä korkeudella penkki on mukava istua.

Mielestäni tuosta on tulossa aika onnistunut ratkaisu. Perälevystä puuttuu enään vain pienet kulmat takaa, tulppaukset ja viimeistely hionnat.

Asiakaskin tykkäsi tuosta uudesta tyylistä joten sillä jatkettiin. Keskiosa tehtiin edellistä pidemmäksi jotta se ylettyy moottorin sivuille. Palan paino on kuitenkin vielä helposti käsiteltävissä. Ja saahan sen kahtia tarvittaessa.

Keskimmäinen osa aloitettiin tekemällä keskirimat ja jonjaamalla nesuoriksi takimmaisen turkklevyn rimojen kanssa.

 Kokonaisuus alkaa hahmottua.

Ylhäältä katsottuna se näyttää tosi hyvältä. Moottorikopan "antura" jää nätisti turkkilevyjen väliin.

Kun keskiosa alkoi olla viimeistelyä vailla niin etummaisen turkkilevyn rakentaminen alkoi.

Alkuun keskityttiin linjaamaan moottorin sivuille tulevat rimat. Sen jälkeen tehtiin ja tasattiin keskimmäiset rimat.

 Tästä kulmasta keskimmäisen ja keulan turkklevyjen jatkos näkyy aika hyvin.

Kokonaisuus muodostaa tasaisen turkin jossa  rimat on linjassa.

Veneen penkkien asennus ei ole aivan symmetrinen joten se vaikuttaa reunoihin hieman. Veistäjän ideana on varmaan ollut tehdä kuljettajan puolelle leveämpi istuin.

Jaahsa Trallit saatiin valmiiks.

Ja teimpä vielä "palle trallit" kuskin ja repsikan jalkatilaan.

Niissä olikin mielenkiintoista määritellä toi riman väli ja rimojen kulma. Loppulen lopuksi päädyin siihen että kun seisoo edessä ja katsoo alas kummallekkin puolele niin raot näytttää aika tasasilta. Ja että rimat seuraa lautojen suuntaa.

Tämä tosin aiheuttaa että kun katsoo toisaalta niin raot näyttää liian pieniltä tai isoilta ja rimat vinoilta. Mutta sille ei mahda mitään kun rimojen kulma muuttuu jokaiselle. Joten oli pakko valita paikka mistä se  näyttää hyvältä. Olkoon se kipparin paikka. :)

Toinen haaste oli muuttuva kulma. Fiskarin pohjanmuoto muuttuu aika paljon tuolla kohdalla 40cm matkalla. Joten rimat piti hammastaa tukirimoihinsa  ja upottaa hieman sielä täälä että lopputulos muodostaa melko tasaisen pinnan.

Kipparin ja Navigaattorin "palle tralli".

Yksi mukava homma on aina ryhtyä mallintamaan osia paikoilleen ja suunnittelemaan sitä millainen lopputuloksesta tulee.

Laitoin kuskinpenkille selkänojan ja istuskelin hetken kokeillen oikeita paikkoja ruorille, kaasulle, jne...

Seuraavaksi niistä tarvii käyttää hiukan piirto ohjelmaa ja ehdottaa ajatuksia veneen omistajalle.

 

Siinähän se on odottelemassa mönjää ja ruuvausta.

 

Sisäpuolta valmistellaan nyt pintakäsittelyä varten. Kansien kyllästys ja hionta ja vuodet vesillä ja ulkosalla talvehtimassa on saaneet sisätilan aikamoiseen töhnään. Havuja, käpyjä, hiomapölyä, kuraa, yms...

Kunnon jynssäys on siis tarpeen ennen kyllästystä ja maalausta.

Varsinainen pohjan kyllästys tehdään/on tehty ulkoa mutta sisäpuolellekkin laitetaan oma osansa.

Vasemmalla Before kuva joka on imuroinnin jälkeen.

Oikealla After kuva joka on jynssäyksen jälkeen.

 
   

 Alakuvasta oikeastaan näkyy ero aika mukavasti.

 

Kunnon pesun jälkeen on sitten scrabattu ja hiottu päiväkausia...

Ja tietysti koko lampaankylki... Hmm Ribsejä. :)

Nyt kun ribsit... laudat on rapsutettu puhtaaksi niin päästiin kyllästään sisäpuolelta.

Öljyä lutattiin jokapuolelle myös vanhan nyt pestyn lyijymönjän päälle.
Sinne sa vaan katoaa ja käsittely uusitaan.

Kyllästeen kuivahdettua lyijymönjän saatavilla ollessa päästiin lopultakin maalaamaan pilssiä ja pohjaa.

Öjlytty pohja on muuten liukas. Siinä saa olla varovainen. Maalauskin suoritetaan vaiheittain kuten ylläolevat tehtävät niin toinenpuoli veneestä on työskentely alustana. 

Teen toisen kerroksen tämän päälle vielä. Ohennetussa on se etu että se menee joka paikkaan. Hakee ne pienet kolon jonne pensselillä paksua mönjää ei saa menemään.

Välikatsaus ulkopuolelle paljastaa että sieläkin on ahkeroitu.

Ruffin katto on maalattu ja kansi on saanut lakkakerroksen lisää. Kohta lakkaa on senverran että sen voi tasoittaa. Sen jälkeen Albertiina muuttaa tellttaan jossa se on edes hieman pölyttömämmässä tilassa kun pintaa ruvetaan tekeen.

 
Tais olla hiukan kyllästysöljyä kameran linssissä kun nää on näpsästy.

Toisen puolen kuivuttua vedettiin lyijymönjä myös toiselle puolelle.

Kun pilssi kuivuu aloitin lakkaamaan tuulilasin kehystä. Kehykseen tehdään lakan kuivuttua lasit ja tilasin jo listaa jolla kasin asennus saadaan siistiksi ja aikakauden mukaiseksi.

Valkoinen lista ikkunaan tulee sopimaan keulakannen valkoisen kanssa tummaan mahonkkin hyvin. Veneen värimaalima pysyy yhtenäisenä ja hillittynä. Muodostaen  kuitenkin pienen yksityiskohdan joka pomppaa esille.

Lista tuli ja Albertiina on saanut lisää lakkakerroksia ikkunan kehyksiin. Vielä pari niin päästään akkunoiden kiinnittämiseen.

Päivittäin kerroksia ja välillä pieni hionta.

Eiköhän se kohta...

Sisäpuolta lakkaillaan samalla nyt kun pohjan maalaukset on kunnolla kuivuneet.

Ylärakenteisiin tulee vielä pari kerrosta. Sitten tehdään laidat.Sisätilat ja yläpuoli saa siten kunnolla kuivua ennen kun kasataan tavarat sisälle.

 Moottori irrotettiin tänään että saatiin putsattua ja maalattua pohja kunnolla myös sen alta.

Huomenna koneen voikin asentaa takasin ja kasaaminen voi alkaa.

 Kuvassa ensimmäinen kerros maalattu aamusella. Illalla vedettiin vielä toinen kerros.

Moottori roikkuu maalauksen ja kuivumisen ajan pukkiensä päällä.

Tänään Albertiina sai uudet ikkunalasinsa polycarbonaatista.  Lakka oli vielähieman tahmeata joten en laittanut niitä vielä kiinni kun tarvii nuo sormenjäljet putsata pois.

Jokainen lasi on tietysti uniikki niinkuin vanhassa veneessä yleensäkkin. :)

Suojamuovit pidetään paikoillaan viimeiseen saakka.

Kun hoppuilee niin jää sormenjälkiä. Taas vedetään lakkaa sileeks ja uutta päälle. :)

Kuin olis tehty siihen.

Tänään liimasin lasit kiinni.

Reunaan laitettiin palko valkoista massaa.

Lasit painettiin kiinni ja puristettiin paikoilleen puristimilla ja nauloin.
 

Ikkunan kehyksien asennus alkoi. Raameistä jää puuta kovin vähän lasin ulkopuolelle joten kehys nousee pinnasta ylö hieman. Mielestäni tuli oikea valinta kehysmateriaaliksi.

Kehykset on liimattu massalla ja naulattu pienillä messinkinauloilla kiinni.

 

Sisäpuolellakin on nyt senverran lakkaa että kasaaminen pääsi alkamaan. Penkkien levyt tuotiin takaisin ja sovittelin etupään palapeliä hieman siistimmäksi. Penkkilevyjen halkeamat on myös rimoitettu. Laitoin myös mahonkirimat istuinlaatikoiden reunoihin koska vevyt ovat olleet aika kovilla.

Polttoaine tankki vietiin paikoilleen. MUtta ennen sitä se avattiin ja puhdistettiin löytyneestä liasta.

Yläkuva, onneksi tankissa on iso hyvä huoltoluukku niin alakuvasssa näkyvät roskat oli helppo siivoilla pois.

Tankki saatiin paikoilleen ja kiinnittelin istuintason takaisin tukiinsa. Huhhuh kyllä on ruuveja. Lopuksi porailin tapit vanhasta mahongista ja tapitin ruuvit.

Pikkusäädön jälkeen luukut istuu ihan mukavasti.

Perän palat olikin helppo säätää kohdilleen.

Lopuksi puupuhtaat penkin selkämykset myös veneeseen että ne tulee petsattua ja lakattua samalla kun penkin kannet.

Kuskin selkämys onkin uusi kun vanha ei ollut veneen mukana. Valmistin sen taaempaa paapuurin selkämystä mallina käyttäen mittojen mukaan.

Koska istuin oli halkeillut aikaisemmin juuri penkin tuen kohdalta tein siihen myös vahvikepalan vanhasta mahongista.

Halkeamat oli aikaisemmin liimattu & rimoitettu.

 Tää on kiva vaihe kun tulee näkyvää aikaseksi.

Albertiina on saanut nyt myös puuvalmiin ohjauspisteen ja säädin ohjausvaijerit oikeaan kulmaan. Ruori vietiin alkuperäiselle etäisyydelle laipiosta jotta istuimen edessä on riittävä jalkatila. Moottorin ohjauspaneeli asennettiin siten että kierroslukumittari on keskellä. Ja paneelin yläpinta kallistettiin niin että paneeli mahtuu paikalleen.

Kaasuvipu asennettiin ohjauspisteen istuimeen. Näin se on aika hyvin pois tieltä mutta hyvin saatavilla.

Nyt ohjauspiste on tilava ja hallintalaitteet on hyvin käsillä.

Akku onkin latauksessa ja moottorin kaapelit sekä letkut asennettuna. Seuraavaksi päästään koittamaan starttaako.

Moottorin käynnistyksen kanssa oli ollut ongelmia aikaisemmin.

Ainakin kaksi vikaa on nyt löydetty.

  • Pääsulakkeen sulakepesä oli murtunut. Vaihdoin sulakepesän uuteen.
  • Startti oli aivan jumiutunut. Irrottelin startin ja purin sen löysytellen osat taas pyöriviksi. Mutta voima jäi puuttumaan.
     Uutta starttia hommaamaan siis.

Starttia odotellessa hioin tapit sileeks penkeistä.

Ja pääsin laittamaan pienen petsauksen päälle.

Kyllä tästä ihan veneen näköinen tulee.

Lattiatrallit on saaneet lakkaa pintaansa. Sekä ylä että alapuolelta,

Sisäpuolella lakkaus on edennyt ja ohjauspiste on asennettu lopullisesti.

 

Lasinpyyhkimet asennettiin.

 

Konekoppa sai äänieristeensä.

Tein myös sähköt ja uuden kytkinpaneelin.

Pilssipumput humpsautettiin paikoilleen ja niille tehtiin läpiviennit.

Lisäksi tsiljoona muuta pikku hommaa. koneen huoltoja öljynvaihto, jne...

Mutta valmista tuli. Minusta aika hieno.

 

 

 

Free Joomla! template by L.THEME