Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Scyllan keulasteevin vaihto

Sy Emman Keulasteevin vaihto

Emman kuntotarkistuksessa löytyi muutamia juttuja jotka omistaja päätti korjauttaa heti.

Keulasteevin yläosassa on alkava lahovaurio pukspröötin pätkän ja steevin välistä menneestä kosteudesta. Korjaus sisältää: Pukspröötin pätkän poiston. Keulasteevin yläosan kuivatus, laho ja homesuojaus sekä kyllästys. Keulasteevin yläosan suojarakenteen valmistus ja asennus. Etustaagin rustiraudan uudistaminen ja kiinnitys läpipultein.

 

Ensimmäisenä avasimme keulasteevistä keulan rustiraudan. Ruuvit lähtivät irti helposti käsin kiertämällä.

 

Rustirauta oli kiinnitetty neljällä ruuvilla joista yksi kiinnittyi pukspröötin päähän. Joten maston tuenta keulasta oli oikeasti kolmen ruuvin varassa.

Klyyssit oli kiinni vanerissa joka on kiinni pukspröötissä sekä varvaslaudoissa.

 

 

Näyttää ihan hyvältä.

Sitten töihin...

 

Keulastaagin rustiraudan jälkeen klyyssit irti. Kiinnitysruuveja ei olekkaan tiivistetty. Joten irrotuksesta tulee helpompaa.

 

Krunts. 

Vesi on mennyt ruuveja pitkin vaneriin ja se on aivan pehmeä ja märkä.

 

 

Tässä näkyy kuinka vesi tulee vanerista ulos kun sitä on hiukan puristanut.

Vanerin reunoja ei oltu suljettu kunnolla joten tämä pala on pehmyt osastoa.

 

Seuraavaksi irrotetaan pukspröötin jämä.

Veistäjä on käyttänyt puutappeja kiinnittämään pukspröötin sampsonin pilariin ja keulasteeviin.

Kokeiltaessa keulasteevin kiinnitys joustaa heti.

Mutta porasin kuitenkin tappeja hiukan pois.

 

Pukspröötiin jäänyt tappi olikin melko pehmyt osastoa kuten näkyy.

Jos skyllissa on käytetty tätä kiinnitystapaa yleisesti tuo kiinnitys kannattaa ainakin vanhemmissa katsoa ettei tule ylläreitä purjehtiessa.

 

Sitten rapsutellaan steevin päätä puhtaaksi.

Reunasta löytyy heti laho kohta.

Tutkitaan lisää...

Laho kiertää kokonaan steevin yläosan. Ja reunassa menee syvemmälle.

Ainakin noin syvälle.

Valitettavasti steevin sisäpuolikin näyttää lahoa. Sieltä me myös alumperin löydettiin ongelman ensimmäiset merkit.

Steevin takana on kansipalkki joka on myös pehmeä. Ja kansivanerin reuna on myös märkä. Palataan niihin myöhemmin.

Tässävaiheessa tuo vauriopaikka tuo valoa jo sisällekkin.

 

Kuvassa yläpuolella on sisäpuolelta irtisahattu pala steeviä. Yläosa on tummumaa joka kieli vauriosta.

Alapuolella on kuva samasta palasta käännettynä.

Sentin vahvuinen kerros suht tervettä puuta mutta sisäpuolelta steevi on laho.

 

Havaittu vaurio on täytynyt muhia vuosia että laho on päässyt näin pitkälle.

Poraamalla voi selvittäa hiukan kuinka syvälle laho ulottuu.

Sitten tongitaan hiukan lisää porauksien sivusta.

Loppujen lopuksi laho ulottui steevin toisella laidalla eteenpäin noin 40cm matkalle.

Ylimmät laudat olivat kiinni lahossa puussa.

Samoin keulastaagin kiinnitysruuvit ulottuivat jo kärjistään lahoon puuhun.

Ruuvien ympärystä olisi lahonnut hyvin nopeasti tästä eteenpäin.

 

 

Steevin alaosa on kuitenkin melko terve.

Siellä on puun reunassa hieman pehmeätä ja märkää puuta. Mutta muuten se on kovaa.

 

 

Tässä vaiheessa on aika keskustella omistaban kanssa kaivauksien löydöksistä ja tarkentaa korjaus suunnitelmaa niiden ja asiakkaan budjetin mukaan.

Päätös syntyi nopeasti ja mielestäni viisaasti.

Vanha steevi Veks ja uusi tammesta tilalle. 

Tuumasta toimeen.

Vanha Veks...

Ensin kaavitaan maalit pois jotta nähdään missä ruuvit ja sauma on.

Sitten irrotin steevin ja kölin kiinnitykset. Sahasin liimauksen auki.

Ongelmana oli että sampsonin pilari oli kiinni polviossa ja se piti irrottaa ja nostaa.

Hiki tuli.

 

Sitten päästiinkin tähän.

 Siinä se on....

 Ja siinä sitä ei ole.

Nyt vain iso levee hymy.

Irrotettu sampsonin pilari näkyy sisällä vinossa.

 

 Irrotettu steevi on aika möhkäle. Ylhäällä oli läpilahoa.

Alhaalla jo alkavaa lahoa.

 

 Toinen puoli on paljon terveempi.

Operaatio näyttää ja kuulostaa helpommalta kuin se oikeasti on. Se sisältää aikamoista vääntöä ja valmistelua.

Steevi tukki on liimauksessa. Tuosta pinosta tammea se uusi steevi pitäisi veistellä.

 

Steevi pölli höyläiltiin ja sovitettin paikoilleen ansimmäisen kerran.

Aika mukavasti se sinne istui.

Siinä palikka ensikerran sovitettuna. Kierretanko on pultin paikalla ja toimii ohjurina että sovitukset menee samaan kohtaan joka kerran.

Eteen lisätään vielä suikale että saadaan tasainen kaarevuus.

Myös yläosan sisäpuolelle lisätään pala.

 

 

Sovituksessa lautojen reunat sai piirrettyä tarkasti. Kummatkin puolet laudoista menee hiukan eri kohdille.

Sen jälkeen pölli otettiin irti ja piirretyn lautauran muotoa lähdettiin työstämään.

Ensin jyrsimellä laudan upotus maksimi kohtaan. Muutama ajo piisaa kun sen tekee tarkasti.

Laudan viiste muuttaa kulmaansa koko steevin matkan. Alhaalta loivasti ja ylhäältä jyrkemmin. Vanha steevi mallina ja kulmamitalla varmistellen ura syntyy taltalla nakutellen.

Lähikuva urasta alapäästä.

Kun ura on tehty kummallekkin puolelle sovitettiin palikkaa uudestaan paikalleen.

Utritettu steevi taas paikoilleen sovitettuna.

Ura istuu melkohyvin kun lkaudat painaa paikoilleen. Hiukan pitää ottaa sisäänpäin.

Taltalla ja höylällä se hakee oikeaa keulamuotoaan.

Otan sen vielä kerran irti ja syvennän lautauraa millin puolelleen niin jää sopiva hiomavara.

Yläpään muoto sovittiin asiakkaan kanssa ja sen voi sahailla samalla kun steevi on irti.

Seuraava asennus onkin sitten jo pysyvämpi. Varsinainen loppumuotoilu tehdään kun steevi on kiinnitetty paikoilleen.

Asennuksen valmistusta edelsi vielä irrotuksessa vaurioituneen polvion uudelleenrakennus. Vaikka pinnasta lohkesi vaan pieni pala olisi vanhaa jäänyt niin pieni kulma että tein polvion kokonaan uudestaan.

 

Steevi kyllästettynä ja polvio saamassa omansa.

 

Asennus olikin elppoa kun palikka oli valmiiksi veistetty.

Ohjaustappi paikoilleen. Tiivistemassat saumapintoihin. Ja steevi paikoilleen.

Massassa ei säästelty vaan haluttiin että ylimääräinen pursuaa pis ja kaikki kolot on tukossa.

Köliliitos puristettiin kiinni kierretangolla ja yläosa steevistä vedettiin paikoilleen liinalla siten että steevi kulki suorassa kohti köliä.

 

Kun laudat oli liukumassa uraansa uran pohjaan tehtiin tiiviste massasta.

 

Kun steevi saatiin perille aloitettiin lautojen ruuvaus alhaaltapäin kiinni.

Ruuveja on paljon ja niitä lisätiin paikkoihin missä ruuviväli vaikutti harvalta.

 

Lopulta kaikki ruuvit oli kiinni ja siinä se steevi istui.

Jäljellä onkin sitten muotoonhöyläys ja viimeistely hommat.

 

 

Steevin toppi tehdään hieman ylemmäksi kuin alkuperäinen koska veneeseen ei ole tarkoitus asentaa pukspröötiä.

 

Sisäpuolelta puuttuu vielä polvio joka on imemässä kyllästettä.

Sen asennuksen jälkeen saadaan sampsonin posti paikoilleen ja siistittyä keulakajuutta.

 

 Pari laudanpäätä steevin vieressä oli aivan pehmeitä joten ne korjataan samalla ennen kun steevi maalaillaan.

Lautojen muoto on suora joten homma on melko helppo.

Homma aloitettiin scrabaamalla törmäyslista auki että nähdään missä ruuvit on.

Puu onkin hienossa kunnossa.

 Seuraavaksi valittiin katkaisupaikka listalle koska valmis jatkos on liian kaukana.

Katkaisupaikasta rima viistosti poikki. Viistottu leikkaus on helppo liimata huomaamattomaksi uudestaan.

 

Sen jälkeen leikattiin kaksi ylintä lautaa joissa päät on huonoja.

Lautoihin tehtiin viisteet uuden puun liimaamiseksi.

 

Alakuvasta näkee kuinka viistoukset on eri kohdilla.

Tällöin lautojen niittaus toisiinsa tukee jatkoksia vaikka lauta tässä onkin suora.

 

Ensin tehtiin paikka alempaan lautaan.

Siihen tehtiin muoto, viiste ja sen jälkeen se liimattiin vanhan laudan viisteeseen.

 

 Seuraavaksi veistetään paikka vanhan laudan jatkoki ja tehdään siihen huulle ylemmälle laudalle.

Alla huullos tehtynä ja liitos hiottuna. Niittaus tehdään nyöhemmin.

 

Aika mukavasi tuo pätkä istuu.

 

Toinenkin laudanpätkä meni paikoilleen.

Ne ovat nyt reunan tasausta ja niittausta vailla.

 

Seuraavaksi toinen puoli ja steevin lopullinen muotoilu.

Toiselle puolelle vaihdettiin vain yksi laudanpää ja toiseen lautaan pikku chippi toisen ruuvin kohdalle.

 

Kun laudat saatiin kiinni steevin ja lautojen päiden välinen sauma massattiin tiiviiksi. Vaikkei se hirmu suuri ollutkaan.

 

Steevin uusi polvio laitettiin paikalleen ja tukipulttien reijät porattiin.

Alkuperäinen kiinnitys oli puutapeilla mutta päädyin pulttikiinnitykseen.

 

Pulttien reikiin teltiin upotukset että prikat ja pultin kannat saadaan upoksiin ja tulpan taakse.

 

Irrotettussa sampsonin pilarissa oli puutapit pukspröötin kiinnitykseen ja siinä oli myös babystaagin rustirauta.

Puutapit vaurioitui pukspröötin irrotuksessa joten ne uusittiin ja tilalle liimattiin männystä uudet.

Babystaagin kiinnitys poistettiin ja sen ulostulo myös tulpattiin.

Muuten sampsonin pilari sai kevyen hionnan ja kunhan liimat on kuivuneet niin sen kaot massataan umpeen, kyllästetään, lakataan ja asennetaan takaisin paikoilleen.

Pilarin alapää oli tuettuna puutapilla alkuperäisessä asennuksessa.

Uudessa asennuksessa toinen steevin pulteista kiinnittää tyven polviota vasten.

Sampsonin pilari leikattiin alhaalta sopimaan uuteenpolvioon ja asennettiin paikoilleen.

Sisäpuoli keulasta alkaa näyttää taas aivan alkuperäiseltä.

Siivoilin keulakantta hiukan ruffin romppeista. Ihan siisti tuosta tulee kun katkaistu pukspröötin pätkä on poissa. Ja klyyssit saadaan kannen tasoon pois vaneri kolmion päältä.

 

Kun steevi oli muotoiltu ja kyllästetty pääsin maalaan laudanpäät. Ajattelin kokeilla miltä steevi näyttäis lakattuna. Mun mielestä aika kähee.

Saa nähdä mitä asiakas tykkää. Jääkö lakatuksi vai maalataanko alkuperäisellä tavalla.

Mielestäni steevin kaaren muoto on oikein onnistunut.

 

 

Muotoilin steevin lautojen linjaan siten että kulma ei muutu steevin ja laudan liitoksessa. Sivujuonteena tästä on steevin etuosan ampiaisvyötärö muoto.

Alhaalta se on kölin kanssa yhtä paksu ja ylempää hieman ohuempi koska laudat tulevat steeviin jyrkemmin.

Steevi alkaa oleen siinä.

Free Joomla! template by L.THEME