Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Scyllan Ruffiremontti

Emman Ruffin Kunnostus

 

Emman Ruffi

 

Katon kuitu on reunoistaan hieman irti puusta.

 

Tuosta raosta imeytyy vettä rakenteisiin ja ajoittan vesi myös tiputtelee sisälle.

Korjaukseksi suunniteltiin kangaskaton asennusta vanhan kuidun ja vanerin päälle.

Tuosta lähdetään.

Tähän päädyttiin.

 

 

Ja irtoromppeet poistettuna.

 

Kun kurkistimme kuidun alle niin huomasimme että kosteus oli jo lahottanut katto vanerin paikoitellen.

 

Osa lahosta meni läpi vanerin mutta suurin osa jäi vanerin yläosaan.

Nappasin lukkopihdeillä kiinni kuidun reunasta ja vedin.

Kuitu irtosi vanerista reunoilta ja repesi keskeltä muuten paljastaen valkoisia kuivia lasikuituja. Ilmeisesti kuidutuksessa epoksi on kuivunut liian nopeasti koska se ei ole imeytynyt koko maton läpi.

Alakuvassa puun viereisillä alueilla näkyy noita kuituja valkoisena.

Yläpuolella, Irrotettu kuitusoiro katolla väärinpäin käännettynä irrotetun paikan vieressä.

 

Alla reunasta löytyneit'ä reikiä.

Kuten yläkuvasta näkee niin katto on sisäpuolelta siisti. Ainoat merkit lahosta/homeesta vanerissa on maalissa olevat pienet halkeamat jotka ovat syntyneet bakteeritoiminnan aiheuttamista kaasuista.

 

Löydösten tuloksena oli että korjaus suunnitelma muutettiin siten että vanerit vaihdetaan.

 

Osia saapuu.

Tänään aamulla tuli paketti jossa on Emman uudet Raakitorvet.

Nää on just semmoset kun niiden pitääkin.

 

Alle tehdään sitten nätit dorade laatikot.

Dorade laatikon ideana on poistaa vesi joka aallosta tulee sisään raakitorvesta.

Se tapahtuu ikäänkuin "hajulukon" kautta.

Koska laatikon pitää kestää aalto sen tulee olla tukeva.

Nämä laatikot tehdään 18mm mahongista.

Valitsin liitostekniikaksi sormiliitoksen joka on tukeva ilman tukirimaa laatikon sisällä.

Sormet tehdään nafteiksi jotta ne menee paikalleen kevyesti nuijalla naputtelemalla.

Sisälle väliseinä ja päälle kansi.

Ajoin reunoihin pienet pyöristykset jotta se on somempi silmälle.

 

Sitten voikin jo hiukan mallintaa miltä se tulee näyttään.

Ei huono,

Vielä vedenpoisto reijät ja asennettaessa viistetään se istumaan ruffin kattoon.

 

Kun dorade laatikot kyllästyy niin ryhdyttiin akkunoiden kimppuun.

Emmassa olleet ikkunat on hieman... sanoisinko kotikutoiset.

Me upotamme plexit ja teemme niille messinki kehykset.

 

Kun plexin poistaa niin takana on kaunismuotoinen ikkuna aukko. Sen mukaan valmistimme vanerista mallineen ensimmäiselle ikkunaparille.

Jo tästä kuvasta näkee että kehyksen teko muuttaa veneen ilmettä huomattavasti.

 

Kolme ikkunaa ovat kaikki eri muotoisia ja kokoisia. Ne myös kapenevat keulaa kohti jonkin verran.

Mallineen avulla jyrsitään messingistä kehykset ikkunoille joten mallineen tulee olla just oikean muotoinen.

 

Ensimmäinen kehys tuli tehtyä tänään.

Ihan kelposen näkönen.Vielä kun siistitään mahonki taustalla.

Skyllan ikkunat on hieman erikoisen muotoiset koska ne ei ole symmetriset. Taka ja etureunan korkeudessa on eroa 2 cm. tässäkin 52cm matkalla. Eli ikkuna kapenee melko voimakkaasti keulaa kohden.

 

Sitten olis toisenpuolen raamit valmiina.

Näistä tuli kyllä kivan näköset. Tein piruuttani kokeeksi myös yhden pienen pyöreän. Vaikka se ei Emmaan ole tulossakaan.

Katolla näkyy myös mallinnettavana nuo dorade laatikot ja raakitorvet.
Ne viistetään vielä kattoon siten että ne on suorassa.

 

Akkunat ja muuta kivaa tuli tehtyä valmiiks. Sitten päästäänkin taas hiukan miehekkäämpiin hommiin. Eikun sokka irti ja menoks...

Ensin piirtelin viivat jota pitkin sahaan. Ajatuksena on että näille kohdille tulee uuden katon saumat. Ja saumojen alle laitetaan rimat tukemaan saumaa joten jos vaneri on hivenen ohuempaa jossain sirkkeli sipasee kaaria paikasta missä leikkuu kohta korvautuu rimalla.

Sirkkelillä suhautus. Pari rivakkaa lekan iskua ja Emmasta tuli Cabriolet.

 

Tuossa olis aika tyylikäs sellainen plexi kattoikkuna. :)

 

Seuraavaksi riehuun sivujen kimppuun.

Kattovaneri on naulattu ja liimattu kiinni. Tosin se liima ei kyllä yhtään jarrutellut ja sain palat ehjinä irti. Se on hyvä niin voin tehdä uudet palat niitä käyttäen.

 

Hopsansaa.

Katon kaaret on vaan naulattu yhdellä naulalla päistä kiinni ruffin sarjoihin. Joten ne pomppas paikoitellen myös hieman ylös.

 

Tähän ei mennyt kauaa.

Mutta tästä ehjäksi meneekin sitten hetki....

 

Aina kun sörkkäsee vanhaa venettä nii jotain kummaa sieltä löytyy.

Tälläkertaa ilmeni että mastonjalan tukilauta on etupäästään laho.

No täässhän se vaihtuu samalla.

Myös poikkituessa joka makaa laipioiden päällä on hieman lahoa siittä pitää myös sipasta siivu.

 

Vanerit oli naulattu kiinni ja suurin osa nauloista jäi vanereja irrotettaessa puuhun. Joten niiden nyppimisessä oli oma hommansa.

Sen jälkeen päästiin hiomaan kattoliitos pintaa puhtaammaksi ja sileeksi.
Jätän reunassa olevat listat myös paikoilleen ja ne höylättiin alas sarjojen tasoon. BNäin vanerille tulee todella leveä liitospinta.
Ja saadaan tippalista sarjoille.

Kattotuennat otettiin kokonaan pois kun ne oli käytännössä valmiiksi irti.

Saan siistittyä ne paremmin alhaalla. Nyt Emma onkin tosi avomalli.

 

Kun tuennat on hiottu puhtaaksi rakenteet onkin jo paremman näköisiä.

Yhdesä paikassa toiste sarjaa on pieni lahovaurio.

 

Maston tuennan lahovaurio tosin osoittautui melko pahaksi. Loppuviimeeksi joiduin ajamaan poikkipalkista puolet pois saadakseni lahonpuun pois.

Keulaluukun mahonki ja laipion vaneri olivat myös lahoja joten en otettiin pois että puu pääsee kunnolla kuivumaan ja saadaan suojattua.

 

 

Pikku juttu helppo korjata.

Sen jälkeen päästiin tekeen uusi yläkaari mastontuennalle ja reilu aihio liimattiin paikoilleen päivän päätteksi.

 

Liiman kuivattua puut hiottiin ja höylättiin muotoon.

 

Sen jälkeen pääsikin rakentaan tuota laipio rakennelmaa.

 Hässäkkä alkaa oleen kasassa. Vaan mastoin tuki on poissa.

Syynä siihen on oikeestaan seuraava kuva. tuo vanha tuki on vain 30mm mäntylauta. ja se on näkyvästi painunut luokille. tuolla 47cm matkalla noin 5mm painuma.

Selkeästi vahvuus ja materiaali ei siis ole riittävä.

Joten tuohon tilalle laitetaan 50-60mm tamminen lauta jollaista ei nyt vaan sattunut lojumaan nurkissa. Laitetaan sitten kun pääsee taas sellaisen hakemaan ensiviikolla.

Ei tuo painuma kauheen hyvin jää kameralle mutta jonkin verran kaarevuutta on näkyvissä. Kuninkahan paljon se on painunut kuormitus tilanteessa kun lauta on jäänyt tuollaiseen muotoon.

Aika hurjaa..

 

Kiitos muuten terveisistä messuilta. Teroa saa ja pitää käydä moikkaamassa Suomenlahden Puuveneilijöiden osastolla. Aika moni oli käynyt jo tänään.

Kiva että kuulee että näitä höpinöitä luoetaan niin en aivan itselleni kirjoita. :)

 

Päivän Emmaus meni nauloja nyppiessä ja kattokaaria siistiessä. Hioin myös puut joihin kattokaaret asentuu. Sehän olikin kaudista mahonkia ruskean maalin alla.

Noilla nauloilla kattovaneri oli kiinni. Nämä jäi siis kattokaariin kun vaneri nostettiin ehjänä ylös. Aika rapsakkaa tavaraa ja monet katkesivat ulosvedettäessä.

 

Kun naulat saatiin pois niin kattokaaret hiottiin irtonaisesta maalista ja epätasaisuuksista.

Tein myös lahon luukunreunatuen tilalle uuden.

Kaaret myös maalattiin ekan kerran. Helpompaa maalailla näin irrallaan.

 

 

Liimaukset ruffin paikkauksiin kuivuu. Maalaukset kaarissa kuivuu...

No sentään seuraavia kohteita voi suunnitella.

 

Mitäs tässä kuvassa tehdään ?

 

Maali on kuivahtanut. Tosin taisi vielä hiukan pehmeää olla kun sormenjäljet jäi.

No pääsin kuitenkin asentaan katon kaaret takasin paikoilleen.

Kiinnitys tuli nyt pitkillä messinki ruuveilla ruffin sarjojen läpi.

 

Näkyviin jääneet ruuvinkannat tulpattiin ja maalataan umpeen. Reuna vahvikkeet olikin jo aikaisemmin hiottu maalista puhtaaksi ja lakattu. Joten kaaret pomppaa läpi lakatusta mahongista aika kivasti.

 

Kun katto on auki niin tein laipion pinnoituksen mahonkiseksi. Sittä tuolla laipion vahvistus artikkelissa.

 

Puutyöt salongissa onkin sitten tehty joten katon kiinni laittaminen saattoi alkaa,

Ensin tehtiin mastontuenta tammesta. Se on hiukan paksumpi kun vanha.

 Kuva: uusi pituuspalkki on reilut 80mm vahva.

 

Katto rakenteeksi asiakas halusi vanerin ja se tullaan jättämään mahonki pintaiseksi.

Tämä on aika haastava rakenne koska sitä ei voi tehdä yhdestä levystä.

Levytys suunnitelmassa ajattelin että keskiosa tulisi oll ahyvin yhtenäinen ja saumat tulisi sijaita reunoilla. Näin sivulta katsottuna vain toisen puolen sauma on näkyvissä.

Vanerin liitokset tehdään liimaamalla leveään viisteeseen.

Höyläsin viisteet pöydällä ohjaimen avulla. Näin saan niistä mahdollisimman samanlaisia.

 

Ensin katolle nostettiin iso keskivaneri. Sen kummatkin pitkät sivut on valmiiksi viistetty.

 

Sisäkatto on hieman epätraditionaalinen koska siinä on käänteinen värimaailma. Mutta kyllä siittä tulee aika komee kun mahonki on lakattu.

 

Ison palan reunoille onkin helpompi asetella ja sovitella pienempiä paloja.

Ensin kokeilin sauman istuvuutta. Sen jäälkeen pala otettiin irti ja ulkoreunan muoto piirrettiin siihen ja se sahattiin karkeasti muotoon.

Pala kiinnitetään vasta kun uusi epoksi erä saapuu.

Nyt se saa olla suojassa Emman katolla.

 

Tänään tuli epoksi täydennykset.

Ne joutu samoin tein käyttöön.

Ensin meinasin nostella levyt alas ja liimata pöydällä pursituksissa. Mutta sitten ongelmaksi olisi tullut ison kokonaisuuden nostaminen naarmuttamatta takasin katolle.

Joten mietin paikallaan liimaukseen soveltuvan puristus ratkaisun.

Ensin leviteltiin ohutta epoksia kumpaankin liimapintaan.

Päälle sen jälkeen paksunnettua majoneesia.

Pikkulevyt käännettiin paikoilleen ja ruuvasin ne kiinni esivalmisteltuihin kohtiin.

Kuvassa reunat liimauksessa.

Ulkoreuna roikkuu vielä vapaana että ohutreuna saadaan mahdollisimman hyvin kiinni isoon palaan.

 

Reuna puristetaan ruuveilla ja aluslevyillä 8cm välein. Pienet reijät on helppo tulpata umpeen kun liimaus on valmis.

Ulos pursunnut epoksi on poistettu lastalla että pinta on helpompi siistiä myöhemmin.

Sauma näyttäis istuvan ihan mukavasti. Huomenna kun liima on kuivunut niin päästään katsoon kuinka saumat onnistu.

Jos ne menee aivan hunningolle jyrsin siihen uran ja liimaan listan tasaamaan sauman.

 

Jännä aamu kun rupesin availemaan puristusta ja putsaan liimanjäämiä.

Saumat on ihan ok pienen putsailun jälkeen. Koneella en uskalla hioo yhtään enempää.

Kyllä tuosta hyvä tulee.

 

Kun pitkäöt saumat saatiin kuosiin niin tein seuraavan haastavan paikan. Eli keulaluukun sivun. Siinä katon profiili muuttuu joten haasteita voi olla.

Aika mukavasti se kuitenkin saatiin siihen istutettua.

 

Päivän päätteeksi yleiskuva. Aika iso pinta mahonkia tulee kiilteleen tuohon.

 

Tänään sujuikin viistousten teko jo rutiinilla.

Joten loput palat "sujahti" paikoilleen ja liimaukseen.No olihan kello jo liki neljä kun sain viimeisen paikoilleen. Joten sopiva aamupäivän homma.

Emmassa onkin taas kova katto Cabriolet päivät on ohi pitkäksi aikaa.

Huomenna päästään siistiin näöä pikkusaumat ja tulppaan ruuvit. Sekä leikkaan reunat siistiksi. Sen jälkeen tehdäänkin luukun leikkaus ja pinnoitus ettei pintaviilu vaurioidu.

 

Saumat on nyt tasailtu. Parissa paikassa oli liian painava hiomakone joten pienet meikkaukset joutuu tekeen.

Kaikenkaikkiaan kuitenkaan ei huono.

Reunat on ajettu muotoon ja petsasin saumat.
 

Niinkuin kaunis nainenkin on hyvä laitta hiukan meikkiä viimeistelyyn.

 

 

Päivän päätteksi katosta tehtiin siili tapittamalla.

 

Tapit sileeks ja lisäilin kaariin vielä muutaman ruuvin keskemmälle.

Höyläsin reunat muotoon ja tein ruffin etureunaan tippalistan.

 

Sen jälkeen koko katon petsaus.

 Epoksit ja laikut näkyy vielä joten taikuuksia pitää tehdä.

Saumat jää hieman näkyviin. Sille ei voi mitään.

Pinnoitusepoksi vedettiin koko katon päälle.

 

Emma pudotti tänään relingit alas.

 

Samalla rapsahti pois ruffin seinien ja sitloodan lakat.

Tai koko päivänhän niitä joutu hinkkaan.

Uskomaton kasa tuotosta tuosta lakasta tulee.

 

 

Sitlooda rapsuteltiin sisältä ja ulkoa.

Hetkonen, Emman lähtöön on pari viikkoa ja vielä puretaan...

 

Tänään hiottiin scrabatut pinnat.

Kokeilin abranettiä mutta ei se niin ihmeellinen kyllä ollut kun monet ovat kehuneet.

Toki pölyttömämpää kun hiomapaperilla.

 

Tässä välissä olikin hyvä jyrsiä ikkunan lasien upotukset että raamit istuu nätisti.

 

Kun paikat oli hiottu ja ruuvin reijät tapitettu pääsin vetäseen petsin kertaalleen pintaan.

Nyt alkaa lyyti kirjottaan.

 

Tässä näkee jalkatilassa vanhan ja ylhäällä tulevan värin.

 

Tästä kuvasta näkee taas mihin suuntaan Emma on kehittynyt.

Sitloodan penkkien pääliset on melko kuluneet ja tehty hyvin ohuelle vanerille joka on paikoin lahonnut.

Leikkaan uudet penkin pääliisten pohjan 12mm mahonkivanerista.

Niihin laitetaan sitten vanhat tiikkipinnoitteet paikoilleen mutta tälläkertaa tiikille puhdistettuna.

Samalla muutetaan sivuistuimet saranoitumaan aivan sitloodan sarjoista että penkkien alla olevat laatikot on helpommin käytettävissä.

Melkein levy vaneria tähänkin tulee menemään.

 

Vanhat vanerit veks. Ekassa ei ollutkaan lujassa. Epoksit jäi rimoihin.
Saumat on hyvin kiinni ja pitää riat levynä.

 

Hintsun hiomakonetta ja saatiin se puhtaaks ja melko tasaiseksi.

 

Vaneripala leikattiin 1cm pieneksi joka reunalta. ja sen jälkeen liimattiin valmiin rimoituksen päälle. Vanerin reunoihin pinta rimojen alle liiasin 1cm teak rimat peittämään vanerin reunat.

Liimaa on ainakin joka puolella sekä vanerissa että rimoissa.

Pari luukkua kuivuu nyt puristuksissa ja toiset laitetaan sen jälkeen saman reseptin mukaan.

Listaa listan perään.

Tänään ruvettiin laittaan listoja paikoilleen.

Valmistin 30mm puolipyöreää listaa ruffin reunoihin mutta ennen sen laittoa halusin tehdä salongin kulkuaukon listoituksien pohjalistat.

Ensin tein ruffin luukun kiskot.

 Kiskojen tekemisessä on muutama jippo että luukku liikkuu nätisti.

Vaikka ruffin katto kaareutuu niin luukun luistipinnat on suoria.

Siksi etupsa kiskoista on korkeampi kun peräosa.

 

Yksi tärkeä mutta piiloonjäävä osa on etuseinä.

Se estää veden tulon luukun ali kiskojen välistä.

Tuo etuseinähän on luukun sisällä lopullisessa asenuuksessa.

 

Seuraavaksi luukun sivut ja alakynnys.

Teen alakynnykseen pienen seinän sisäpuolelle.

Ja alapinta luukun alla viettää hieman kaltevana ulospäin.

 

Seuraavaksi valmistin ja liimasin luukun karmit ja uran pohjat vanereiden suojaksi.

 

Sitten päästiinkin koristelemaan ja tein yläpaksunnukset laipioon.

Yläpaksunnuksen päälle tulee vieläpuolipyöreä rima jopa peittää vanerin päädyn. Joten muoto laipion tasoon syntyy kolmesta kerroksesta. Rakenne on itseasiassa melko yleinen vanhoissa purjeveneissä. Ja mielestäni kaunis moniulotteisuutensa vuoksi.

Samalla pääsin mallintaan myös ensimmäisiä korjattuja sitloodan luukkuja.

Alla on nyt 12mm vaneri jonka reunat  on rimoitettu teakillä. Pinta on hiottu vanhasta öljystä puhtaaksi siten että sitloodan pinnat näyttää samalta kun veneen kansi.

Kannen ja sitloodan välissä menee vaan mahonkisarja.

 

Kun luukut avaa niin pohja on mahonkivaneria joka lakataan. Avoin luukku ikäänkuin "hukkuu" laipioon.

 

Siittä se ulkoasu alkaa hakemaan paikkaansa pikkuhiljaa.

Pikku vertailu kahdesta väliaika kuvasta kertoo hiukan suuntaa. Harmi etten ottanut alkutaso kuvaa. Nyt se on myöhäistä.

Suttuset sitloodan kannet on hiottu putaammiksi. Huomaa myös paksuuden muutos niissä.

Laipiokin on siistiytymässä.

 

Viime viikko hurahti kuumeen kourissa. Eipä hommat siis edennyt. Onneksi tauti nyt helpotti ja pääsin taas jatkamaan.

Tasailin nuo ruffin katon vanerit sitloodaan päin. Leikkaus myös suljettiin lakalla.

Sitloodan puolen pyörölistat päästiin sitten asentaan. Tulee ihan kiva.

 

Reunalista lähti kääntymään keulaa kohti.

Ensin paloja rakentaen ja lopuksi massalla tiivistäen asennettuna.

Yläkuvassa listoja sovitellaan ja kulmapala on karkeasti muodossaan.

 

Massat tursuilee liitosten yläreunasta. Rimojen alareunassa ei ole massaa jotta mahdollinen vesi pääsee valumaan alas.

 

Tänään Emmaa siirrettiin sivuttain että päsen tekemään paapuurin puolen.

Sitä ennen laitoin kuitenkin ruffin etureunan listan esivääntöön muotoutumaan.

 

Sitten hyökätään paapuurin ruffin kimpuun. Varvaslista irti, Ikkunat Irti.

Sitten scraban kanssa touhuaan.

Hionta ja samalla kun kone on käsillä niin hioin paapuurin kannen.

 

Kevätaurinbgossa saa kauniita kuvia.

Myös sitloodaan tuli pari kunnostettua istuinpintaa.

 

Tällä riehumisella sain hiukan kiinni sairasviikon viiveitä.

Mutta vauhtia pitää jatkaa. Rekka on varattu hakemaan Emma takaisin Espooseen.

Sitä ennen tarvii saada vielä listat paapuurin puolelle ja kiinnittää luukun kiskot. Ja tehdä tiukka lakkausrupeama sekä asennukset.

 

Tänään ruffi sai loput listat reunoihinsa. Kiinnittelin myös ruffin luukun kiskot paikoilleen.

Siinä se päivä humahtikin.

Etuosan kaareva rimakin asentui mukavasti kun se oli esitaivutettu.

 

Kajuutan luukun kiskot paikoillaan.

 

Uusi päivä samat kujeet. No hieman muutosta.
Kajuutan luukku sai kiskonsa tiikistä.

Samoin ovilevy hiottiin puulle ja rikkoutunut ritilä irrotettiin ja korjattiin.

Hyvin liukuu.

Luukku on niin hienoa vanhaa mahonkivaneria ettei sitä raaski vaihtaa. Hioin sen puhtaaksi ja hyvä tulee.

Ritilä purettiin ja jokainen lamelli hiottiin.

Kasaamisessa käytin liimaukseen massaa koska lamellien urat oli jo valmiiksi hieman väljät.

 

Ruffin keulaluukku sai kehikkonsa. Samalla hioin ruffin epoksoinnin sileäksi.

Kuvassa näkyy myös tulpattu ja hiottu ruffin keulalista. Huomaa kulmien pyöristykset.

Asiakkaan tilaama kuljetuspäivä lähestyi vääjäämättä.

Päivät verstaalla pitenivät kun Emmaa kasattiin.

Lakka tosin vaatii aina oman aikansa ja jäljellä oli paljon pieniä juttuja joista jokainen ottaa tunnin pari.

Kun ruffin kattoon saatiin pari lakkakerrosta pääsin asentamaan Ikkunat ja dorade venttiilit.

Ikkunat upotettiin ruffin seinään ja tiivistettiin massalla sisäpuolelta.

Päälle asennettiin messinkikarmi joka tiivistettiin ikkunan päälle massalla.

Asennetut ikkunat tummassa mahongissa on aika makeet. Ruffista puuttuu vielä neljä lakkakerrosta.

 

Dorade laatikot viistettiin kattoon ja ruuvattiin paikoileen. Tiivistys tehtiin massalla.

Torvet paikoillaan maston sivuilla.

Porasin reijät ilmanvaihdolle vasta tässä vaiheessa että ne tulivat varmasti oikeisiin paikkoihin.

 

Sielä ne torvet törröttää.

Sitloodan istuintasot hiottiin. Muutama rima tulee vielä kiinnittä ja muutama sauma saumata. Sitten ne on valmiit.

Vanha Ruffin luukku sai myös pienen ehostuksen.

 

Peräsin pinna tuunattiin.

Tuo tekemäni kädensija on aika kiva. Pieni harjoitustyö.

 

Ruffin kalustettiin vauhdilla. Mutta ei auta. Aika loppui kesken vaikka painoin viimeisenäkin iltana yötä myöden.

Huomenna aamulla Emma työnnetään ulos ja se noudetaan Espooseen.

Itse olisin mielelläni laittanut vielä muutamia lakkakerroksia ja tehnyt viimeistelyjä jotka nyt jäivät tekemättä.

Asiakas on luvannut siivota veneen joten sen puolesta voin huokasta.

 

 

Nouto aamu.

Emma on valmiina rullaamaan päivänvaloon.

Sorapihalla tarvii tehdä platta jota pitkin veneen saa rullattua. Käytän ilmavoimien tapaan vaneria.

Haliin tuli tilaa ja Emma on pihalla.

 

 

Karttunen nouti Emman sovitusti. Montaa tuntia se ei meillä valmiina ollutkaan.

Emma on toimitettu.

 

Tässä kuitenkin vielä ennen / jälkeen kuvia.

 

 

 

Free Joomla! template by L.THEME