Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Fiskarin pikkufiksauksia

Referenssi Milou

 

 

Milou on noin 9m pituinen fiskari.

Me teemme Milou:n muutamia pieniä korjauksia.

  • Moottorikopan lyhennys
  • Skyletin korjaus
  • Törmäyslistan korjaus
  • Pohjan laudan korjaus
  • Kaiun reijän peitto
  • Kannen rimoituksen korjaus
  • Perästeevin korjaus
  • Pohjan vesilinjan linjaus, primerointi ja maalaus

 

 

 

Moottorikoppa

Ensimmäinen kohde on pienentää vanha tamminen moottorikoppa uudelle pienemmälle moottorille.

 

Aloitin lyhentämisen jyrsimällä sivupeilit oikeaan kokoon. Seuraavaksi reunarimat jyrsittiin. Sen jälkeen pääsin katkaisemaan sivulevyt.

Ideana tässä on noudattaa alkuperäistä porrasmaista rakennetta sivun ja päädyn kiinnityksessä.

Kuvasa peili lyhennettynä.

 

Kuvassa ensimmäinen sivu porrastettuna ja lyhennettynä. Päätyä sovitetaan paikalleen istuvuuden varmistamiseksi.

 

Kuva portaasta ennen viimeistelyä.

Puuseppä on saanut paljon kahden suuntaista liimapintaa liitokseen tällä liitoksella.

 

Liitokset liimattiin epoksilla.

Laatikosta jäljellä onkin enään tukipuut, aukot ja kansien lyhennys.

Kuvassa paketti liimauksessa.

 

Kansi pätkästiin myös mittaansa.

Irrotin alkuperäiset reunalistat jotka liimattiin epoksilla paikoilleen.

 

Seuraavaksi tukitaankin alareunasa olevat aukot.

Päädyn kolo on aika iso joten mallinnan siihen matalan ja leveän peilin kopasta jääneistä paloista. Näin värisävyt kohtaa mukavasti.

Nyt se on auki ja alhaalla se on kiinni.

 

Kuva: Ihan jees paikko aukkoon vaikka onkin hieman leveämpi kun ylempi peili.

 

Myös pienempi aukko meni aika nätisti umpeen. Näkyy alakuvassa.

 

Lyhennetty kansi on myös nätti. Lyhennetty pääty hiottuna lähempänä.

 

Pyyhkäisin pömpelin puhtaaksi vanhoista lakoista että lopputulos on siisti.

Alakuvassa näkyy myös kannen uniikki ominaisuus. Alas taittuva jalka jolla pöytä jatkuu sitloodaan. Jalka tietysti siirrettiin ja säädettiin lyhennyksessä.

 

Ennen asiakkaalle vientiä pistän päälle vielä pari kerrosta lakkaa. Tässä ensimmäinen menossa.

 

Moottorikoppakin sai viimeisen lakan.

Ennen

Jälkeen

Lyhennys on onnistunut jos eroa on vaikea huomata. :)

 

 

 

Valmis.

 

Skailetti

Skailetin yksi pääty oli irti. Tarkemmassa tutkimisessa myös lasit oli osittain irti tiivistemassasta.

 

Irrottelin lasin ja purin osat erillisiksi että saan ne myös puhdistettua paremmin.

Kuvassa Puhdistettu palapeli.

 

Rikkoutunut pääty veistettiin uudesta tammipalasta vanhaa apuna käyttäen.

 

Kun osat oli valmiina puhtaana pääsin kasaamaan kehyksen.

Pienellä asettelulla se jäi suoraan pöydän pintaan. Vanhat ruuvit olivat poikii tai katkesivat purkamisessa joten uudet ruuvit tulivat hieman eri kohtaan kasaamisessa.

 

Seuraavaksi hionta ja lasien urien puhtaaksi jyrsintä. Jonka jälkeen tapitus ruuveille.

 

Seuraavaksi leikataan tulpat ja lakataan koko kehys ennen lasien asentamista.

Ensimmäinen lakkakerros on valju.

No niin lakat on kuivuneet ja pääsin lasittaan skyletin uudestaan.

Se homma onkin sitten valmis.

 

Seuraavat hommat onkin sitten veneellä kun lämpötila hieman nousee liimauksia varten.

Veneellä ensimmäiseksi avattiin törröttävä laudanpää.

Laudan päässä oli halkeamakin mutta oikea syy ulos pomppaamiselle oli poikki ruostuneet naulat joilla lauta oli kiinnitetty päästään.

Leikkasin lautaan 1/8 viisteen ja valmistin paikka palalla uuden laudanpään.

Tämä liimattiin epoksilla paikalleen ja lauta ruuvattiin kiinni.

Liitos niitataan vielä myöhemmin kun liimaus on ensin kuivunut.

Pala paikallaan pohjassa.

 

Seuraavaksi aloin taklaamaan murtunutta törmäyslistaa.

 

Ensin poistin listan vauriosta keulaan ja tein siihen viisteen.

 

Listan profiili ei ollut aivan pyöreä joten tein paikka palasta hieman suuren mutta karteasti oikeaa profiilia. Lista kiinnitettiin ruuvein ja laitoin sauman yläosaan massan tiivisteeksi. Lopullinen muoto hiotaan paikallaan kun massa on kuivunut.

 

Siinähän se lista on korjattuna ja muodossaan.

 

Veneen keulassa oli myös muutamia lahovaurioisia rimoja jotka oli sovittu vaihdettavaksi.

Höttö lähti nousemaan helposti.

 

Taltan painamiseen naapurilistoihin ei tarvittu iskua tai voimaa. Puu on aivan pehmeätä.

 

Vuotanut kansiliitos on lahottanut myös ruffin etuseinää. Tämä jääkin myöhemmäksi korjaukseksi. Asiakas on järkevästi jaksottanut työt ja veneilee kesällä välillä.

 

Rimat poistettuna mutta reunat pitää vielä siistiä.

Riman profiili on mielenkiintoinen. Se on poikittain ponttirima. Ja jokainen rima kapenee keulaa kohden.

 

Siistitty kolo valmiina uusille rimoille.

Nyt kun meillä on mitat rimoista pääsen valmistamaan ne. Ensin tarvii vaan hommata oikeaa materiaalia.

Uudet kansirimat paikoilaan. Ja teippaus massausta varten on aloitettu.

 

Saumamassa puristettuna ja painettuna uriin.

Kun teipit poistaa niin lopputulos on jo kohtuullinen.

Nyt massa saa kuivua muutaman päivän ennen hiomista ja lakkausta.

 

Maalasin myös miloun pohjan. Koska maali oli sieltä täältä pieniltä alueilta pois aloitimme pohjan irtomaalin harjauksella ja puualueiden kertaluonteisella kyllästyksellä.

Vanhan maalin päälle vedettiin primeri koska maalin merkki vaihtuu.

Primerin pitäisi auttaa uuden maalin tartuntaa ja sulkea puun pinta.

 

Kun primeri on kuivunut niin maalataan myrkkymaali pintaan.

 

Muutaman päivän kuluttua kansimassa oli kuivunut ja voitiin hioa.

Hiomisen jälkeen paikalle annettiin kerros LeTonkinois lakkaa suojaksi. Ja ruffin etureunan lista kiinnitettiin. Listan ja ruffin tiivistys tehtiin nyt eri tavoin kuin aikaisemmin. Ruffin ja kannen kulmaan laitettiin saumamassa riman alle ja rima kiinnitettiin massan päälle. Riman yläreuna suljettiin vielä massalla.

Tällä rakenteella veden kulku kannen ja ruffin väliin on estetty ja riman alle mahdollisesti joutuva vesi pääsee myös pois.

Massaa kannen ja ruffin kulmaan.

 

Pohjan osalta päästiin tekemään viimeiset muutokset.

Pohjan läpi oli tarpeeton kaikuanturi jonka omistaja halusi poistaa.

Reijän tilalle tehtiin paikkapala viistämällä lauta reijän sivuilta ja paikkapala liimattiin paikoilleen.

Kuvassa viisteet on tehty hiontaa vaille valmiiksi.

Seuraavassa paikka on liimattu ja ruuvattu paikoilleen.

Liimana käytin Simsonin Marine grade liimaa jota sain juuri myyntiin verkkokauppaani Bostikilta. Tämä on osoittautunut testeissä todella lujaksi.

Kun paikko on hiottu ja maalattu se on pohjassa lähes huomaamaton.

 

Perässä puhdistin steevissä olevan raon. Puu olikin ehjää mutta vanha juurakko oli taipunut irti steevistä.

Halkeamaan painettiin liimamassaa ja osat pultattiin yhteen uudella pultilla.

 

Kun korjaukset oli tehty päästiin maalaamaan pohjaa.

Pohjan maalauksessa linjasin myös vesilinjaa uudestaan. Keula ja perä saivat pienet nostot linjassa.

Pohjaa maalattaessa on hyvä käytäntö sutia ensin hankalat muodot pensselillä.

 

Sen jälkeen selkeät pinnat pääsee vetämään telalla tasaiseksi.

Pohjaan tuli kaksi kerrosta myrkkyväriä.

Kuvassa on helppo verrata keulan myrkkymaalia vanhaan valkoiseen vesilinjaan.

Nosto keulassa on noin 4cm.

Keulassa näkyy myös steeviin liimattu tappi jolla tukimme mysteeri reijän.

 

 

Pohjamaalin kuivuttua pääsin maalaamaan uuden vesilinjan.

Se tehtiin myös valkoisella ja myös siihen tehtiin nostot keulaan ja perään.

Kuvassa näkee että vesilinja näyttää suoralta. Oikeasti se kasvaa 2 sormenleveydestä 3 sormenleveyteen kohti keulaa.

Tässä kohdennetussa kuvassa leveneminen näkyy hyvin.

 

Mielestäni uusi vesilinja tukee miloun voimakkaita ja kauniita muotoja mainiosti.

 

Kyllä tulee olemaan komea ilmestys vesillä.

 

Sovitut tehtävät onkin jo tehty uutta raakitorvea lukuunottamatta.

Joten meidän puolestamme Milou pääseee purjehtimaan aurinkoisille vesille.

 

Kävimme Asentamassa Miloun uuden raakitorven. HYvin näyttää kelluvan vesirajassaan.

 


 

 

 

 

 

 

 

Free Joomla! template by L.THEME