Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Vator Meripurren Peräsin remontti

Sy Sabinan Peräsin

 

Sabina on n 9m mittainen mahonkirunkoinen 1964 Vator:n valmistama meriristeilijä. Omistajansa ylläpitämä silmäterä.

Viime vuosina peräsin oli kuitenkin alkanut jäykistyä ja tänä vuonna se ei kääntynyt ollenkaan.

Irrotimme peräsimen veneestä ja korjaamme asennuksen seuraavaa 50 vuotta varten. Vene on Espoossa jossa suoritamme työn.

 

Ensimmäinen haaste oli irrottaa akselin yläpäässä oleva suuri pronssiosa johon peräsimen pinna kiinnittyy.

Kun näkyvät kiinnitykset oli saatu irti poraamalla ja avaamalla jouduimme turvautumaan kiilaamiseen ja lämpöön.

Aikani paukuteltuani pala saatiin nousemaan milli milliltä ylös.

Pronssin ja teräsakselin väli oli pahoin hapettunut ja hapettuma puri kiinni osien välissä.

Tämä ei lupaa hyvää akselin poistolle.

 

 

Omistaja oli irrottanut peräsimen ja potkuriakselin valmiiksi joten meillä oli hyvin tilaa veneen alla.

Peräsinakseli on pronssinen putki joka on tiivis teräsakselille.

Kuva Siitä se lähtee...

 

Vedimme akselia alaspäin ja saimme sen liikkumaan noin 20cm ennen kun tuli täysi pysäys. Veto, leka tai lämpö ei liikauttanut akselia enään.


 

Kuvassa poistorikaus.

 

Akselin pinta oli näkyviltä osin ympäsriinsä hapettunut ja todennäköisesti se on niin koko 80cm matkalta.

Kuva hapettunut akseli.

 

Toisella yrityksellä päätimme uhrata akseliputken ja putki leikattiin halki.

Halkaisun jälkeen akseli liikkui melko hyvin vetämällä taljalla ja lekalla naputtelemalla.

Lopulta akseli oli ulkona.

Kuvassa akseli ja vannasputki.

 

Seuraavaksi vuorossa olikin peräsimen vannasputken poisto.

Se on hieman hankala koska veneen sitlooda  on rakennettu jo asennetun vannasputken ympärille. Ja juotettu laippa oli kölipuun päällä sitloodan lattian ja sielä olevan terästankin alla.

Ensin pätkin vannasputken kolmeen osaan.

Irrottelin tankin kiinnityksiä ja nostin sitä senverran että laipalla oleva kölipuun läpivienti saatiin nostettua.

Viimein putki sekä akseli on irti.

 

Seuraava haaste onkin rakentaa uusi vannasputki jonka pystyy myös asentamaan ilman veneen lisäpurkamista.

Idea rakenteesta onkin jo valmis.

 

Vannasputki tehtiin ruostumattomasta teräksestä yhtämittaiseksi.

Haaste oli että se tarvi saada paikoilleen alhaalta käsin. Joten kälin päälle tuleva laippa tehtiin irroitettavaksi.

Kuvassa lähes valmis vannasputki peräsimelle.

 

Akseli laakeroitiin putkeen messinki heloin. Niiden asennus tehtiin lämpöliitoksella.

Kuvassa messinki laakeri.

Ja alla asennettuna.

 

Vene oli valmisteltu asennukseen omistajan toimesta. Ja työkohteeseen pääsikin hyvin käsiksi kun sitloodan lattia oli muutettu avattavaksi.

Kuva: Tuosta vinosta reijästä vannasputki tulisi sujauttaa sisään. Ja sen jälkeen laipiosta läpi taakseppäin vinosti. Väliin tulee laippa kölipuun päälle.

Asennus sujui hyvin ja vannasputki tiivistettiin koko kälipuun matkalta asennusmassalla.

Kuvassa vannasputki asennettuna ja tiivistettynä alhaaltakäsin katsottuna.

PS: Kunnon tiivistyksestä huolimatta putken reunaan jäi pieni vuoto joka havaittiin vesillelakussa. Tiivistimme sen asiakkaalle takuutyönä vesillelaskun jälkeen.

Syy vuotoon oli etää massa oli kuivuessaan valahtanuta asennusreijästä osittain alas muodostaen pienen reijän.

 

Yläosasta putki nousee sitloodan tasolle.

 

Putken yläpää tuettiin alkuperäisellä helalla.

Kuvassa peräsinakseli pilkistää jo putken läpi.

 

Lopuksi asensimme pinnan paikoilleen.

 

Kölituenta laippa ruuvattiin myös köliin ja puristettiin tiukasti vannasputkeen.

Kuvassa näkyy kölipuun läpi kulkeutunutta massaa aina laipan yläreunaan saakka.

Massa liimaa myös laipan kiinni vannasputkeen kuivuessaan. Laipan ja putken liitos muodostui täysin tiiviiksi.

 

Peräsimen alatuki oli myös melkoisena palapelinä. Alatappi oli ilmeisesti jonkin aikaa tukenut vain kölipuuhun.

 

Alkuoeräinen oli pronssilevyä joten valmistimme tilalle 3mm messingistä uuden tuennan.

 Kuvassa alatuenta paikallaan ja peräsin asennettuna.

 

Peräsin saatiin paikoilleen ja se kääntyilee kevyesti.

Myös laakerointi on lähes välyksetön.

Asiakas jatkaa Veneen valmistelua vesillelaskuun tästä.

 

 Kuvassa Sabina lähes valmiina vesillelaskettavaksi. Ja uusittu peräsinasennus on paikoillaan sekä jo mönjättynä.
 

 

Free Joomla! template by L.THEME