Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Vator Meripurren Yleisasun kohotus

Referenssi Sabinan Yleisasun kohotus

Sabina onkin jo meille tutuksi tullut vene.

Olen tehnyt Sabinaan sähköt, kuntokartoituksen ja peräsimen vannasputken vaihdon asiakkaan luona Espoossa.

Verstaalla kansiremontin, kölipultteja ja muuta.

Tässä artikkelissa kerrotaan suoritetusta yleisasun kohotuksesta.

Sabinan tullessa ja ulostullessa.

  

 

 

 Yleisasun kohotus alkoi ruffin lakkojen poistolla kansiremontin yhteydessä.

+

 

Siirtelin telineet toisellepuolelle venettä ja otettiin sieltäkin lakka ja vanerit pois.

Tällä puolella ruffia onkin noita halkeamia melkopaljon.

Ruffin etuseinässä oli joitain halkeamia ja se on myös tarkoitus uudislakata osana remonttia.

 

 

 

Ensin Levy puhdistettiin puulle. Jonka jälkeen jyrsin halkeman päälle uran johon rima liimattiin. Liiman kuivuttua höyläys & hionta ja leikki toistettiin X kertaa muillekkin halkeamille.

 

Kääntöpuolella oli joku ihme lakka/öljy mönjä. Se suli lämmmitettäessä nesteeksi ja jämähti uudestaan scrabaan.

No kyllä se saatiin puhdistettyua. Myös kääntöpuolen halkeamat rimoitettiin.

Olisiko ollut helpompi tehdä uusi seinä... Joo. Mutta näin saatiin alkuperäinen säilymään.

Sivukantta odotellesssa pyyhkäisin kuitenkin ruffin sarjan puhtaaksi. Siistiytyi heti.

Ruffin sarjassa on paljon vanhoja halkeamia joita on paikattu ilmeisesti epoksilla.

Näitä on määrä koittaa häivyttää. Koska monet niistä ovat kaarevia ja syntyneet harvojen oksakohtien ympärille rimoitus olisi melko haastavaa. Ja uusi mahonki varmasti näkyisi. Joten koitetaan ensin josko mahonkipakkeli ajaisi asian.

 

Ensin halkeaman epoksi leikataan pois ja tehdään pieni halkeman muotoinen ura. Sen jälkeen paklasin halkeaman mahonkipölystä tehdyllä pakkelilla. Huomenna/ylihuomenna päästään hiomaan pinta puhtaaksi ja katsomaan kuinka paikko onnistuu.

Alakuvasta näkyy että halkeamia on aika paljon.

 

Kyä nyt käy niin ettei rimoitusta kannata tehdä. Pakkelilla tulee jopa parempi tähän vaivaan. Hionnan jälkeen halkeamat on lähes hävinneet. Kylläste ja lakka tulee todennäköisesti vielä tasoittaan tuota.

Testasin myös kuinka kylläste vaikuttaa halkeamien täyttöihin. No näkyyhän ne tummana ja vaikutelma on vielä hieman suttuinen.

Kun kylläste on hiukan imeytynyt niin paikko ruffissa alkaa oleen melko hyvä. Suorastaan melko näkymätön.

Sitämukaa kun sivukantta tulee valmiiksi etenee myös kansirakenteiden puulle otto ja hionta. Kyllä sitloodan sarjakin muuttui paljon siistimmäksi kun sen scrabasi ja hioi.

  

Etäämpää näkee kokonais muutoksen.

Samalla ruffi hiottiin tasaisemmaksi hienommilla papereilla.

 

Ruffin etuseinän kulmatuki oli alapääst'ään pehmyt.

Joten se rapsastiin pois ja uusi pala valmistettiin tilalle.

Uusi osa on sisäpuolelta uutta mahonkia mutta vanhasta hyödynnettiin ulkopuoli jolloin se ei erotu vanhasta mahongista.

 

Sovitus käynnissä. Ei tähäänkään palaan suorakulmaa tarvittu. :)

  

Uusi tuki ruuvattiin paikalleen ja pääsin liimaamaan / ruuvaamaan etuseinän paikalleen.

Asennukseen käytin massaa koska etuseinä leikattiin irti ja hiottiin reunoista.

  

Vielä hionnat, tulppaukset ja ylälista niin tuo keulapuoli alkaa oleen kasassa.

Scrabailin ja hioin styyrpuurin puolen sitloodan sarjan.

  

Veneet joilla on pitkäö historia tuottaa joskus melkoisia löydöksiä.

Sabinan perässä oli pari läpivientiä....

Ensimmäinen iso oli täytetty massalla ja laitettu sisään pienempi... No käyhän se näinkin.

Otetaan toi nyt kuitenkin pois ja laitetaan tilalle uusi sopiva läpivienti.

Ensin lautaan kolo ja uusi paikka.

Huomenissa sitten uusi läpivienti paikalleen.

 

Tää toinen vesseli oli teipattu tiukasti.
Syynä lienee huono letkunpää joka on halki teippien alta. Ehkä se on vuotanut....
No pätkästään öetku ja laitetaan sopiva liitin.

 

Höyläsin ja hioin paikan pohjan tasaan ja tulppasin ruuvin reijät umpeen.

Tekis kyllä mieli viedä tuo läpivienti hiukan kauemmas tuosta toisesta. Tarttee suunnitella.

 

Sabinan vesirajan yläpuolet otetaan myös puulle ja kyllöstetään sekä uudislakataan.

Scrabaus käynnissä.

  

Tätä voisi sanoa nimellä tiger white. :)

Kun pilssin mönjät kuivuivat jatkoin rungon scrabailua toiselta puolelta. Välillä tämä on suorastaaan kirkasta työtä. :)

Sabinan runko saatiin siten myös lakasta vapaaksi.

Sitten päästiin hiomaan lakanjäämät pois.

 

Puoliväli näyttää hyvin kun kaunis mahonki tulee esiin.

Mutta kyllä tätä hiottua mahonkia kelpaa jo katsella.

On se hienoa puuta.

Hionnan jälkeen kyljet kyllästettiin pellavaöljy kyllästeellä.

Jo ensimmäinen sipaisu tuo näkyviin mahongin kauniin värin ja Sabina alkoi muuntua.

 

  

Kyllästyksen jälkeen päästiin vetäiseen lakkakerroksia. Niitä laitettiin 6 tässä vaiheessa ja loput lakataan kun vene on aivan valmis.

Onhan se kylki kyllästettynä ja lakattuna jo nyt hieman erinäköinen kuin tullessa.

  

Kyllästys ja lakkausprosessi ottaa aina oman aikansa.

Kannella oli dorade boksi jonka ruuvit on aikojen saatossa hiottu esiin. Lyhensin laatikkoa hieman ja etuseinä siirrettiin hieman taakseppäin.

  

Luukut ja ruffin katon himmelit irroteltiin ja katto hiottiin maalaamista varten.

Samalla petsattiin ja maalattiin kannen ja ruffin luukut & dorade boxi.

  

 

Istuinlaatikko pinnoitettiin tiikkirimoin. Myös luukkujen reuna vietiin jalkatilaan saakka. Ennen rimojen liimausta lakkapinta kaavittiin pois ja istuinlaatikon sarjat puhdistettiin puulle, petsattiin, kyllästettiin ja lakattiin.

 

Siittä rupes vanhat lakat katoamaan.  Sitten scrabailu olikin ohi.

  

Sarjat hiottiin ja paljas mahonki on jo paremman näköinen. Petsaus muuttaa ilmettä sitten jo enemmän.

Ja alla kylläste antaa märkänä esimakua lakkapinnasta. Ja vieressä pari kerrosta lakkaa pintaan. Myöhemmin tehdään lopullinen pinta.

  

 

Kun lakkapensseliä heiluteltiin niin samalla lakkailin nuo luukut ja dorade boxin.

 

Istuinlaatikon pinnoitus tehdään tiikkirimoin. Jalkatilaa kiertämään laitetaan mahonkilistat ja keskellä pienet kuningaslaudat.

Kun ladonta suunnitelma valmistui liimailin mahonkireunuksen ensin kuningaslautojen kanssa. Näiden reunat määrää tiikkirimojen paikat.

Tiikkejä soviteltiin viereen ja sitten mennäänkin pikakelauksella liimaukset. ;)

  

Rimojen urat siistittiin ja massattiin heti liimausten perään. Silläaikaa kun saumat kuivui pääsi jatkan taas toisia kohteita.

Veneeseen valmistettiin polykarbonaattilasit. Kehykset on pronssiset joissa on niklaus päällä. Niklaus on hieman kuplinut joten täyden kiillotuksen sijaan kehykset puhdistettiin ja puffattiin kevyesti.

  

Puffaksella sai oksidoitumat pois ja lopputulos on melko kiiltävä.

 

Sitten sitloodan saumat olikin kuivat ja ne päästiin leikkaan ja hioon. Mahonkeihin taas petsiä ja kyllästettä.

Miksi mahonkia petsataan? Petsillä saan tasattua vanhan ja uuden mahongin sävyeroja.

  

 

Ikkunat liimailtiin paikoilleen ja koe sovittelin kehykset.

Sehän alkaa näyttää veneeltä.

Helojen hinkkailu jatkui.

Tässä vuorossa liukuluukun messinkikiskot. Ja vinssin jalat.

  

 

Sitten päästiin taas pensselöimään. Lakkakerroksia on sovittu kuusi joita levitettiin kanteen ja sitloodaan tälläkertaa.

  

Neljännen kerroksen jälkeen välihionta melko karkealla kädellä ennen seuraavia kerroksia. Samalla hiottiinm aikaisemmin pohjustetut kannen pinnat ja nekin saivat loput kaksi kerrosta.

  

 

Loput kaksi kerrosta pintaan ja kansi alkaa oleen valmis heloille.

  

Tuosta kun vielä hieroisi hienomman välihionnan ja 2-4 kerrosta lakkaa niin alkaisi tulla peiliä.

Käyttökunnostuksessa se ei kuitenkaan ole välttämätöntä. Kyllä tämäkin on jo nätti ja jonkinlainen kuvajainen näkyy.

Kyljet oli lakattu aiemmin mutta parraslistojen kyllästyksessä kyllästettä valui lakkapinnan päälle.

Tuo kylläste siklattiin pois mahdollisimman hyvin ja päälle ehdittiin vetä vielä yksi kerros lakkaa ennen kun rekka tulee hakemaan Sabinaa vene2016 messuille.

  

Kellosta loppuu tunnit joten tällä mennään. Messujen jälkeen voi vielä hifistellä.

Sitten kriittisimmät helat kiinni.

Valmisteltu keulaluukku. Aika mukavasti nuo saumojen linjat kohtaa.
Keulan kattoluukku ja mastonjalka sekä johtojen läpivienti.

 

Sitten salongin luukku ja sille luukkutalli.

 

 

Peräluukku kans paikalleen.

  

 

Raakitorvi keulaan. Tän kiinnitys on hieman poikkeuksellinen siten että se on kiskoilla. Näin dorade boxin saa irti puhdistusta varten.

 

Tuuletin salongin kattoon.

Loput helat laitetaan sitten messujen jälkeen.

Tuossa näkee hyvin luukusta vanhan lakkapinnan ja uusitun eron.

 

Sitten telineet pois ja maalaamaan vielä vesiraja.

 

Tuli taas hiukan pitkä päivä mutta valmiina messuille kun rekka tulee huomenna.

Siinähän se rekka jo tuleekin. Onneks ei mennyt täpärälle.

Auringon valo on aina armoton lakkapinnan virheille. No ei tältä etäisyydeltä huono.

 

Kyä määkin tuolla seilaisin. :)

Tehdääs väliaika vertailu:
Sabinan tullessa ja ulostullessa.

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Remontti on kääntymässä loppusuoralle....

 

Free Joomla! template by L.THEME