Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Purjesoutuveneen Trimmaus

Referenssi Piraija

Piraija on merisoutuvene pistokölillä ja purjeilla.

Vene ei oikein meinaa käätyä tuulen yli vaan nousee ja jää makaamaan tuuleen.

Omistaja pyysi minua hiukan trimmaamaan piraijaa jotta siittä saadaan purjehdittava.

 

 

Ensi katselmuksessa piraija näyttää että purjepinta ala on hyvin edessä suhteessa veneen profiiliin.

Otin veneestä kuvat ja laskin Purjeiden CE:n ja rungon CLR:n eli lateraali pinta-alan.

"Taudin oireet" ja CE/CLR suhde näyttivät tukevan toisiaan. Että purjeet ovat tosiaan etupainoiset suhteessa runkoon.

Ei välttämättä paljoa mutta hiukan. Noin 30% leadillä.

Arvioin että tällaisen rungon kyseessä ollessa noin 12-16% lead olisi hyvä.

Vaihtoehtoina CE:n ja CLR:n suhteen parantamiseen on:

  • Kölin profiilin muokkaaminen.
  • Purjeiden kokoa muuttamalla balanssin muuttaminen
  • Maston siirtäminen

Tässä veneessä maston siirtämisellä päästäisiin pinimmillä kustannuksilla joten lähdin liikkeelle sillä.

CE:tä tulisi tuoda taakseppäin joten maston tulisi liikkua taakseppäin.

Ideaali kohta olisi ollut noin 7% vesilinjan mitasta taakseppäin. Mutta sillä kohdalla on pistokölin laatikko.

Joten tarvinnee tyytyä uudeksi maston paikaksi joko aivan pistokölin eteen tai taakse.

Ensin lähdettiin kokeilemaan mastoa pistokölin taakse. Vaikka se onkin mielestäni hivenen liikaa.

Tarvittaessa voin säätää keulapurjetta eteenpäin vaikka pukspröötillä.

Keula purje ei oikein istu visuaalisesti mutta katsotan kuinka tällä balanssilla purjehtii.

 

Rikasin maston köysivanteilla uudelle paikalleen ja päätin tehdä koepurjehduksia.

Maston siirron yhteydessä myös skuuttaus pisteet siirrettiin siten että purjeet istuvat.

Testirikaus on hiukan hakkerointia mutta sellainen jota voin säätää vaikka vesillä ja hakea oikeaa balanssia.

Kun oikea balanssi on löytynyt voin laittaa kunnon kiinikkeet ja tehdä puutyöt.

 

Laskin Piraijan vesille Pyhäjärvellä ja soutelin sen kotirantaan odottaan tuulista päivää koepurjehduksiin.

Onhan se komia vene.

Kuvassa näkyy myös kuinka paljon masto liikkui.

Ankkurissa odottamassa tuulispäivää.

Ensimmäinen kokeilu tehtiin todella kevyessä tuulessa.

Vene kulki kevyesti mutta hitaasti. Sain sen myös heti tekemään kauniin vendan. Mutta kevyellä tuulella käännös vaatii miehistön painonvaihdon toiselle puolelle. Odotellaan taas kovempaa tuulta.

  

Lopulta tuulisempi päivä tuli noin 6m/s eli aivan ideaali keli.

Piraija kulki hienosti aalloissa ja pärskeet roiskuivat keulasta ajoittain kun keula leikkasi niitä.

Tuuleen nousukyky hämmästytti. Kun vauhtia oli niin venda onnistui muitta mutkitta. Liitteenä video jossa mulla oli hiukan kädet täynnä. Pinna, köydet, kamera. :)

{youtube}Qlsa3HL2Up0{/youtube}

 

Kun rikin toimivuus on testattu nostin Piraijan vesiltä ja vein sen taas verstaalle.

Oli aika rakentaa lopullinen rikaus.

Maston sivutuenta tehtiin köysivanteilla ja alapäästään kalloplokeilla rusteihin.

Valmistin pienet kalloplokit tammesta ja niille annettiin tervakylpy.

 

 

Läpi tervattujen plokien ympärille tehtiin teräskaari johon rusti pultattiin.

 

Rustien sijainti laitettiin keskituhton kohdalle jolloin se ja sen polviot antavat laidoille tarvittavan poikkituen.

Vanttien kulma on myös reilusti taaksepäin ja ne tukee mastoa hyvin.

 

Mastonjalka tehtiin tammesta.

Mastonjalan pohjaan tein valuma  urat joista vesi pääsee pois mastonjalan kolosta kölipuun päältä.

Jalka sai myös tervakylvyn.

Maston istuvuus mastonjalan koloon on väljän näköinen mutta se mahdollistaa maston nostamisen ja laskemisen kaatamalla taakseppäin. Tämä onnistuu irroittamalla keulaharuksen sakkeli.

Lopuksi pkeulapurje lähetettiin uudelleen profiloitavaksi Lahdenperän Jounille. Jouni teki purjeen alareunaan uuden leikkauksen ja laittoi etuliikkiin muutaman kiinnitysrenkaan neulomalla.

 

Sitten muutos olikin valmis.

Piraija lähti kotiinsa talvehtimaan ja odottamaan kesän purjehduksia.

 

 

 

Free Joomla! template by L.THEME