Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Vanerijollan Korjaus

Lilla on vaimoni pieni vanerijolla.

Ostimme jollan vuonna 2004 ja olemme purjehtineet sillä ja käyttäneet sitä rantautumiseen.
Jolla on kuitenkin vanha perimätiedon mukaan jopa 60-70 luvulta.

Veneen perässä ja kallioiden kupeessa jolla on saanut kymmenessävuodessa muutamia kolhuja.

Perässä on myös talvisäilytysvaurio jonka ajattelin myös korjata. Työ piti tehdä kotipihassa viime kesänä mutta eihän siittä mitään tullut.

No nyt talvella hallissa on paremmat mahdollisuuudet.

 

Ensitöikseni hioin petsatut ja jo kesällä scrabatut osat puhtaiksi.

Kyllä puhdistettu mahonki näyttää jo paljon paremmalta.

 

Törmäyslistassa on kolhu joka olisi tarkoitus korjata.

Kolhun kohta sahattiin pois ja tilalle liimattiin uutta mahonkia.

  

  

Liimauksen jälkeen rima muotoiltiin ja hiottiin.

  

 

Kyllä tuota taas kestää katsoa. Liimasaumatkaan ei kauheasti loista.

 

Toinen listavaurio oli vielä helpompi.

Rimat on liimattu sikalla joten käytin tässä samaa liimaa.

Puristettu niin että pursuaa.

 

Peräkulmissa on talvisäilutyksestä syntyneet lahovauriot maalin alla piilossa.

Tämä kulma oli jo roisin näköinen kun sitä hiukan kuopsutteli.

 

Leikkasin huonon puun pois korjauspalaa varten.

 

Leikkaus saumasta näkee hiukan missä kunnossa loppu vaneri on. Ihan hyvä.

Vaneri on melko otollista tehdä viisteitä kun viiluista näkee meneekö kulmat suoraan. Tässäkin paikassa viistouksen joutui leikkaan vapaallakädellä.

Vanerien viisteisiin tehtiin epoksit ja puristettiin kiinni.

 

liimauksen tulos on ihan kelvollinen. Tuolle näytetään hiukan hiomapaperia ja hyvä tulee. Liimauksessa klossien suojana käytettyä voipaperia jäi hiukan kiinni.

 

Pyyhkäsin myös laitojen liimaukset puhtaiksi.

 

Vanerin yläreunassa oli hiukan pidempi mutta kapea pätkä huonoa.

Sen paikkasin jyrsimällä vanerin pois ja liimaamalla tilalle uutta.

 

Pienet hionnat ja hyvä tuli.

Petsailin mahonkiosat ja sen jälkeen kyllästettiin kaikki puulla olevat osat Impreq:llä.

Pian päästään lakkailemaan.

Lakkaa pintaan vaan.

 

Kun lakkailut saatiin tehtyä jynssäsin ja maalasin sisäpuolen ja laidat ulkoa.

  

 

Samalla pääsin rakentaman uutta mastoa koska halusin veneeseen kevyen onton maston.

Tein maston linnunsuu menetelmällä.

  

 

Rimojen toiseen päähän höylättiin viiste jolla saadaan maston toppi kapenemaan.

Koesovituksella on hyvä varmistaa rimojen istuvuus.

  

Sitten valmistin täytepuut tyveen ja toppiin. Kuvassa täytteet on jo liimattu.

Koko masto liimataan yhdellä rysäyksellä kasaan.

Liinoilla puristettiin rimat tiiviisti yhteen. Ja ilmastointiteippi lisää puristusta väleihin.

Kun paketti on nipussa sitä voi vääntää suoraan tai mutkalle ennen liiman kuivumista.

 

Liiman kuivuttua sahasin päät ja höyläsin kulmat pois.

  

 

Sitten hiottiin ja päästiin lakkaamaan. Maston tyveen tein loveukset jotka istuu mastonjalkaan.

Maston lisäksi tarvin kahveli, puomi ja puksprööti.

Kahvelipuomi on simppelisti kaksi 15mm rimaa liimattuna yhteen. 
Puomista teen hiukan paksumman kun se edellisvuonna ohuena taipuili. Puomin vahvuus on nyt 60mm ja tein siittä myös onton.

  

 

Puomit sai lakkaa ja tein myös pukspröötin ja knaapit veneeseen.

Sitten olikin koepurjehduksen aika. Puomit ja masto mahtuvat veneeseen mukavasti kuljetukseen ja rikin saa parissa minuutissa pystyyn.

  

Hyvältä näyttää.

Ja vene purjehti nätisti.

{iframe width=640 height=360}http://youtu.be/AzKTLxdLPzw?rel=0{/iframe}

 

 

 

 

 

Free Joomla! template by L.THEME