Powered by Spearhead Software Labs Joomla Facebook Like Button

Pirtuveneen Kangaskannen teko

Klara Bella on nätti pirtuvene tai salonkivene jota varmaan on käytetty yhteysveneenä valmistuttuaan 1920 luvun lopussa.

'

 

Veneessä on nippu pieniä korjauksia vaativia kohteita joista kesän alkupuoliskolla on tarkoitus hoitaa muutama kuntoon.

  

Kölipuun ja steevin jatkos on auki ja steevissä on lahoa. Kansikangas on pahoin revennyt.

 

Homma aloitettiin purkamalla vanha kansi heloituksesta ja poistamalla laudat ja kangas.

  

Kansi itsessään on kunnon tammea jonka reunassa on kankaan murtumien vuoksi alkavaa lahoa. Kuningaslaudan alla oleva vaneri on myös nähnyt parempia päiviä.

Sahailin tammen reunat pois ja liimasin uutta tammea tilalle. Kuningaslaudan alavaneri poistettiin ja tilalle laitettiin uusi vaneri. VAneri lakattiinkauttaaltaan ennen asennusta.

 

Kannen pinta karhennushiottiin ja sen jälkeen päästiinleikkaan kansikangas muotoonsa. Kangas on yhtnäinen leväe pala paksua paksua puuvilla kanvaasia.

  

Kun kangas oli muodossaan kansipinta käsiteltiin paksusti vernissalla. Märän vernissan päälle laitettiin kangas.

  

Kiinnittelin kankaan pikku nukeilla ensin kuningaslaudan uran reunoihin. Senjälkeen kangas uitettiin sanamukaisesti vernissalla läpi.

 

Märkä kangas pingoitettiin sitten reunalle kevyesti ja kiinnitettiin nupeilla.

Vernissan ollessa märkää aloitin maalaamaan kantta pellavaöljymaalilla. Se sekoittuu kiinni vernissaan ja kankaaseen.

 

Kaikkiaan pieneen plänttiin laitettiin 2l vernissaa ja noin 2l pellavaöljy maalia.

Tämä saa nyt kuivua useita päiviä.

 

Kannen maalien hiukan kuivuttua trimmasin ylimääräiset kankaat pois.

  

Tällävälin olin puhdistellut kannen puuosat puulle ja pääsin sovittamaan niitä ja muotoilemaan tehdyt korjaukset.

  

  

Sivulasien alla on joskus ollut kulmapalat mutta ne on aikaisemmissa korjauksissa jätetty pois. Nyt sellaiset tehtiin tukemaan laseja.

Tarvi testata myös että lasit asettuvat oikein ja kuomu menee myös kiinni.

Puuosat melkein kuosissa.

Kun sain ouuosat puhtaiksi ja korjailtua lakkasin ne muutamaan kertaan ennen asennusta.

 

Puuosat asenneltiin kankaalle ja tapiteltiin.

  

  

Sen jälkeen saatiin massattua puiden ja kankaan saumat. Sotten lisäiltiinkin taas lakkaa puuosiin.

Luukun asennuksen jälkeen pääsin sovittaan sivuikkunoiden kulmapalt paikalleen ja kokeilee että kuomu menee kiinni.

  

Toimii Lisää lakkaa...

Kangasta laitettaessa tulee helposti vernissa valumia. Ne scrabailtin ja hiottiin poiis ja keulan osalle vedettiin kerros lakkaa.

 

Sitten vuorossa olikin veneen sähköasennusten uusiminen ja heloituksen asennus.

Löysin kulkuvaloiksi vanhat pilleripurkki valot veneen aikakauden mukaisesti.

Kansisaumat on vielä niin pehmeitä että niiden leikkaamista lykättiin.

 Projekti on valmis.

 

 

 

 

 

 

 

 

Free Joomla! template by L.THEME